Izbornik
Izbornik
Zatvori
Tražilica
Search
Zagorje

Integrirana nastava geografije i knjižnično-informacijskog odgoja i obrazovanja u Osnovnoj školi „Ljudevit Gaj“ Krapina

Autor: Ivana Belošević
Integrirana nastava geografije i knjižnično-informacijskog odgoja i obrazovanja u Osnovnoj školi „Ljudevit Gaj“ Krapina

U Osnovnoj školi „Ljudevit Gaj“ Krapina i ove je godine uspješno provela integrirana nastava geografije u suradnji sa školskom knjižnicom. Učiteljica geografije Miljenka Hršak zadala je učenicima 7. razreda, istraživački rad pod nazivom "Upoznajmo Europu".

Kako bi učenici ostvarili zadatke i ishode učenja, da bi pretraživanje izvora znanja proveli u skladu sa zahtjevima istraživačkog rada, osmišljena je interdisciplinarna lekcija u suradnji sa školskom knjižničarkom Suzanom Pracaić.

Za potrebe rješavanja istraživanja, knjižničarka Suzana Pracaić izradila je digitalni obrazovni sadržaj koji je učenicima služio kao pomoć i vodič kroz proces samostalnog istraživanja. Taj sadržaj uključivao je online izvore znanja i informacija, upute za citiranje literature tj. kako navesti korištene izvore, pa fotografije s održanih satova i učeničke digitalne uratke, a dostupan je na https://sites.google.com/view/drzave-europe-23-24/naslovnica

Učenici su tako razvijali čitalačku pismenost, prirodoslovnu pismenost, kritičko mišljenje i kreativnost.

Zašto integrirana nastava?!

Čitalačka pismenost je preduslov drugih pismenosti i direktno je povezana sa cjeloživotnim učenjem. PISA definira čitalačku pismenost kao sposobnost razumijevanja, korištenja i vrednovanja tekstova te promišljanja i angažiranosti prilikom čitanja radi postizanja osobnih ciljeva, razvoja vlastita znanja i potencijala te aktivnog sudjelovanja u društvu.

Prirodoslovna pismenost definirana je u PISA-i kao sposobnost pojedinca da se angažira oko prirodoslovnih tema, koji brine o pitanjima tehnologije, resursa i okoliša te promišlja o važnosti prirodoslovlja iz osobne i društvene perspektive. Prirodoslovna pismenost razvija logičko i analitičko razmišljanje, koje je temelj znanstvenih metoda.

Aktivnosti koje kombiniraju čitanje i prirodne znanosti, poput projekata ili zadataka koji zahtijevaju istraživanje i čitanje znanstvenih i stručnih materijala, pisanje izvještaja i prezentacija, potiču aktivno učenje i primjenu znanja iz oba područja.

Tehnologija može biti moćan alat za razvoj pismenosti. Postoje mnogi online resursi, aplikacije i alati koji mogu pomoći učenicima da razviju svoje vještine u čitanju i prirodnim znanostima. Korištenje digitalnih izvora omogućava učenicima pristup aktualnim i raznovrsnim znanstvenim informacijama.

Kako je to ostvareno?!

Aktivnost je započela igrom asocijacije koju je pripremila učiteljica Miljenka kroz koju su učenici otkrivali zemlje Europe prema njihovim specifičnostima, a zatim je i pokazali na karti. Time su razvijali vještinu snalaženja na karti (kartografsku pismenost).

Nakon toga učenici su upoznati s različitim izvorima znanja i informacija te poučeni kako ih koristiti i citirati.

Fotografije sa zajedničkog sata mogu se vidjeti u fotolabumu:  https://sites.google.com/view/drzave-europe-23-24/fotoalbum-202324

Za istraživački zadatak, učenici su trebali koristiti bar jedan tiskani i jedan online izvor. Ponuđena su dva izvora znanja: tiskani časopis Drvo znanja i online Proleksis enciklopedija te su na tom integriranom satu trebali naučiti citirati literaturu tj. usvojiti kako se navodi članak u tiskanom časopisu i natuknica u online enciklopediji. Časopis, s člankom o zemlji Europe, koji su odabrali, ujedno je bio i cilj njihova istraživanja te su ga posudili za rad kod kuće.

Učiteljica Miljenka osmislila je zadatak pod nazivom „Moje putovanje u...“ gdje su učenici istraživali odabranu europsku državu.

Radovi su predani i ocijenjeni prema unaprijed dogovorenim kriterijima, što je omogućilo objektivnu procjenu i povratnu informaciju za učenike.

Kao dodatak tom istraživačkom radu, učiteljica Miljenka i knjižničarka Suzana definirale su kreativni zadatak – izradu digitalne razglednice zemlje koju su istraživali. Time su željeli razvijati i digitalnu pismenost, kreativnost i maštu u dizajniranju, pomoću web-alata Canva te uvidjeti primjenu umjetne inteligencije (Čarobni studio).

Canva je jedna od najpopularnijih alata za grafički dizajn, a ima i novu nadogradnju svog sustava umjetne inteligencije, koja olakšava način korištenja platforme. Jedna od najvažnijih novih značajki Canva AI nadogradnje je Canva Pro koja omogućuje da se koristi umjetna inteligencija za brže i učinkovitije kreiranje dizajna. AI omogućuje korisnicima da jednostavno unose svoje ideje bez potrebe za velikim trudom. Canva Pro verzija je besplatno dostupna obrazovnim sustavima, školama pa su učenici i bili prijavljeni preko profila škole.

Zadatak je bio da odaberu znamenitost nekog grada, države (među Canva fotografijama) koju su istraživali, te ju postaviti u pozadinu razglednice, a na nju dodati svoju fotografiju te primjenom AI uklonili pozadinu i napisati tekst (pozdrav i svoje ime). Time su dobili efekt kao da stoje ispred odabrane znamenitosti. Neki su koristili AI prevoditelja unutar Canve kako bi preveli pozdrav na jezik zemlje koju su istraživali.

Korištenje Canve pomoglo je učenicima da shvate kako tehnologija može biti alat za razvijanje kreativnosti i digitalne pismenosti.

Kako je to ispalo pogledajte u učeničkim radovima: https://sites.google.com/view/drzave-europe-23-24/u%C4%8Deni%C4%8Dki-radovi 

Tekst napisale: Miljenka Hršak i Suzana Pracaić

sjever.hr 20.06.2024.

Podijeli članak:

/
/
notification icon
Želite li primati najnovije vijesti sa Sjever.hr portala?