Povodom obilježavanja 6. Nacionalnog dana sigurnosti cestovnog prometa, Ministarstvo unutarnjih poslova u sklopu Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa RH za razdoblje od 2021. do 2030. pokrenulo je javnu kampanju "Dva kotača nisu igračka! Sigurnost je prva zadaća."
Cilj ovogodišnje kampanje je educirati vozače električnih romobila i bicikala o važećim zakonskim propisima, upozoriti na najčešće prekršaje te senzibilizirati opću javnost o ranjivosti ove skupine sudionika u prometu.
Broj korisnika električnih romobila i bicikala u Hrvatskoj posljednjih se godina naglo povećava. Iako među djecom nije bilo smrtno stradalih vozača električnih romobila, zabrinjava porast težih ozljeda djece i mladih. Zabrinjava i nepoznavanje pravila upravljanja ovim prijevoznim sredstvima odnosno vozilima.
Bolnice bilježe višestruko povećanje teških ozljeda, posebno ozljeda mozga zbog nekorištenja zaštitnih kaciga. Također, statistika za vozače bicikala pokazuje da je u devet mjeseci 2025. godine smrtno stradalo 14 biciklista, što je porast od 75 % u odnosu na prošlu godinu. Najčešći uzrok nesreća jest nepoznavanje prometnih propisa i nepridržavanje osnovnih pravila sigurnosti.
U devet mjeseci ove godine na području Policijske uprave međimurske ukupno je evidentirano 75 prometnih nesreća u kojima su sudjelovala vozila na dva kotača i to:
- 29 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali bicikli, od čega dvije prometne nesreće s poginulim osobama u kojima su dvije osobe smrtno stradale, 23 prometne nesreće s ozlijeđenim osobama u kojima je devet vozača zadobilo teške tjelesne ozljede, 14 vozača je zadobilo lake tjelesne ozljede, dok dva vozača nisu zadobila ozljede te četiri prometne nesreće s nastalom materijalnom štetom,
- 27 prometnih nesreća u kojima su sudjelovala osobna prijevozna sredstva od čega je 24 bilo s ozlijeđenim osobama u kojima je osam vozača zadobilo teške tjelesne ozljede, 15 vozača zadobilo je lake tjelesne ozljede, tri putnika zadobila su lake tjelesne ozljede te tri prometne nesreće s nastalom materijalnom štetom,
- 14 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali motocikli, od čega 10 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama u kojima je pet vozača zadobilo teške tjelesne ozljede, šest vozača zadobilo je lake tjelesne ozljede te četiri prometne nesreće s nastalom materijalnom štetom,
- pet prometnih nesreća u kojima su sudjelovali mopedi, od čega četiri prometne nesreće s ozlijeđenim osobama u kojima su dva vozača zadobila teške tjelesne ozljede, dok su tri vozača lakše ozlijeđena te jedna prometna nesreća s nastalom materijalnom štetom.
Na području Policijske uprave međimurske preventivno-represivne aktivnosti u sklopu 6. Nacionalnog dana sigurnosti cestovnog prometa održat će se u utorak, 22 listopada. Sve policijske postaje provest će zasebne aktivnosti na svom području uz slogan "Dva kotača nisu igračka! Sigurnost je prva zadaća". Središnje događanje održat će na prostoru Tržnice Prelog od 9 do 11 sati. Policijski službenici iz Postaje prometne policije Čakovec i Policijske postaje Prelog, korištenjem Mobilnog preventivnog centra policije, uspostavit će informativni punkt na kojem će građane upoznati s ciljevima ovogodišnje kampanje. Najavljene aktivnosti provest će se u suradnji s Policijskom upravom varaždinskom.
Na internetskoj stranici PU međimurske pogledajte koja su pravila za sigurnu vožnju električnim romobilom i biciklom.
PRAVILA ZA SIGURNU VOŽNJU ELEKTRIČNIM ROMOBILOM
14 godina je minimalna dob za samostalno upravljanje električnim romobilom.
Kaciga je obavezna tijekom vožnje.
Vozač tijekom vožnje smije imati slušalicu samo u ili na jednom uhu, a ne u ili na oba.
Na električnim romobilu smije se prevoziti samo osoba koja njime upravlja - nema sharinga.
25 km/h je maksimalna dozvoljena brzina ovih vozila, ali je pritom potrebno brzinu prilagoditi površinama kojima se kreću i voditi računa o drugim sudionicima u prometu.
Kretati se smije biciklističkim stazama ili trakama, a ako ih nema onda površinama za kretanje pješaka, vodeći računa o drugim sudionicima u prometu.
Obavezno noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, važno je biti uočen: vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom, a vozilo mora biti osvijetljeno.
Vozač mora upravljati romobilom tako da ne ugrožava stabilnost ni druge sudionike te ne smije skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za vozila ni prevoziti predmete koji ometaju upravljanje.
Pri prelasku kolnika vozač romobila mora paziti na udaljenost i brzinu vozila te prijeći tek kad je sigurno.
Ako biciklistička staza nije označena preko kolnika, vozač mora sići s električnog romobila i gurati ga kao pješak preko prijelaza ili kolnika.
PRAVILA ZA SIGURNU VOŽNJU BICIKLOM
14 godina je minimalna dobna granica za upravljanje biciklom, osim za djecu koja su u školi prošla program osposobljavanja za samostalno upravljanje biciklom u prometu na cestama, koja mogu upravljati s 9 godina.
Kaciga je obvezna za mlađe od 16 godina.
Obavezno noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, važno je biti uočen: vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom, a vozilo mora biti osvijetljeno.
Kretati se smije isključivo biciklističkom trakom ili stazom, a ako ne postoje, kolnikom, što bliže desnom rubu.
Vozač tijekom vožnje smije imati slušalicu samo u ili na jednom uhu, a ne u ili na oba.
Vozač mora upravljati vozilom tako da ne ugrožava stabilnost ni druge sudionike te ne smije skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za vozila ni prevoziti predmete koji ometaju upravljanje.
Pri prelasku kolnika vozač bicikla mora paziti na udaljenost i brzinu vozila te prijeći tek kad je sigurno.
Ako biciklistička staza nije označena preko kolnika, vozač bicikla mora sići s vozila i gurati ga kao pješak preko prijelaza ili kolnika.
FOTO: Ilustracija