Poučne staze danas su jedan od najpopularnijih načina približavanja prirode široj javnosti. One nas vode kroz šume, planine, uz jezera, preko livada ili kulturno-povijesnih lokaliteta, obogaćujući šetnju informacijama, pričama i iskustvima.
Javna ustanova Zagorje zeleno tijekom 20 godina rada uredila je čak 5 poučnih staza na području Krapinsko-zagorske županije:
Planinarsko-poučna staza Putovima orhideja
Kružna staza Hušnjakovo
Staza kroz krošnje Zelenjak
Edukativna staza Veze prirode
Eko staza Cesarskom gorom
No kako zapravo nastaje jedna kvalitetna, održiva i edukativna staza?
Iz Javne ustanove Zagorje zeleno poručuju da iza svakog teksta, fotografije, table, svakog putokaza i svakog kilometra staze krije se dug, interdisciplinaran proces.
Od čega se on sastoji?
1. Početna ideja i definiranje ciljeva
Sve počinje od pitanja: Što želimo da ljudi dožive i nauče na stazi?
Ciljevi se jasno određuju: želi li se educirati posjetitelje o biološkoj raznolikosti, povijesti, geologiji ili možda važnosti očuvanja staništa?
U ovoj fazi razmatra se i ciljana publika: obitelji, škole, izletnici, planinari, posjetitelji s posebnim potrebama – svaka grupa ima drugačije potrebe i očekivanja.
2. Terensko istraživanje i odabir trase
Sljedeći korak je izlazak na teren. Pregleda se područje i procjenjuju se sigurnost i prohodnost terena, postojeća infrastruktura, osjetljivost ekosustava i zaštićenog područja te zanimljivosti i raznolikost točaka u prostoru.
Trasa se odabire tako da bude logična, sigurna i edukativno bogata, ali i da minimalno utječe na prirodu.
3. Planiranje i projektiranje staze i financija
Nakon odabira trase, izrađuje se detaljan projekt koji uključuje:
- precizan tlocrt i visinski profil
- odabir točaka interesa (lokacije ploča, putokaza, odmorišta, vidikovaca)
- idejno i izvedbeno rješenje
- izrada troškovnika i osiguravanje financija
4. Edukativni sadržaji i interpretacijske ploče
Poučne staze nisu samo šetnica – one interpretiraju prostor. Zato se velika pažnja posvećuje edukativnom tekstu i poruci koja se želi prenijeti.
Proces uključuje:
- istraživanje stručne literature
- pisanje tekstova jednostavnim, pristupačnim jezikom te lektoriranje
- izradu ilustracija, fotografija, karata i vizualnih elemenata
- dizajn i pripremu za tisak
- tisak i izrada tabli, putokaza i drugih elemenata
5. Uređenje terena i izgradnja infrastrukture
Kada su projekt i sadržaji spremni, započinju radovi na terenu:
- čišćenje i označavanje staze
- postavljanje tabli, putokaza, markacija i sigurnosnih elemenata
- izgradnja odmorišta i vidikovaca
Cilj je da se infrastruktura uklopi u okoliš i traje što duže, uz minimalno održavanje.
6. Otvaranje i promocija
Kada je sve spremno, staza se predstavlja javnosti:
- organiziraju se vođene ture
- objavljuju novosti, karte i brošure o stazi
- promovira se preko medija i društvenih mreža
7. Održavanje i nadogradnja
Poučna staza nije “gotova” onoga dana kada se otvori.
Ona zahtijeva:
- redovito održavanje staze i infrastrukture
- obnavljanje ili zamjenu ploča oštećenih vremenom
- ažuriranje sadržaja (nove informacije)
- promatranje utjecaja posjetitelja na okoliš
Stvaranje poučne staze spoj je znanja iz ekologije, dizajna, pedagogije i terenskog rada. To je proces u kojem se priroda tumači, a ne samo pokazuje. Kada sljedeći put stanete pred lijepo dizajniranu tablu ili kročite na uredno obilježenu stazu, sjetite se – iza toga stoji tim ljudi koji je spojio znanost, kreativnost i ljubav prema prirodi.
Tekst: Javna ustanova Zagorje zeleno
Fotografije: Mario Jurina i Javna ustanova Zagorje zeleno