Električni romobili kao praktičan, brz i ekološki prihvatljiv način kretanja, sve češće se nalaze u središtu rasprava o sigurnosti u prometu. Posebno zabrinjava sve veći broj nesreća u kojima sudjeluju djeca i maloljetnici, a koje se nerijetko događaju u pješačkim zonama i na igralištima. Njihova sve veća prisutnost, uz nedovoljnu regulaciju potaknula je niz lokalnih vlasti da razmotre dodatne mjere zaštite.
Portal Sjever.hr kontaktirao je gradove sjeverne Hrvatske – Varaždin, Krapinu, Koprivnicu i Čakovec – kako bi doznali kakva je trenutačna situacija na terenu te postoje li planovi za uvođenje regulativa ili zabrana korištenja električnih romobila na najosjetljivijim javnim površinama.
Varaždin: Pratimo situaciju, moguće dodatne mjere, ali još bez zabrana
Grad Varaždin, jedno od najvećih urbanih središta u regiji, trenutačno ne planira uvođenje zabrane korištenja električnih romobila u pješačkim zonama. No iz Grada ističu da se romobili već sada reguliraju kroz postojeće prometne propise.
Sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, romobili se moraju kretati biciklističkim stazama ili trakama, gdje one postoje. U nedostatku takve infrastrukture, dopuštena je vožnja pješačkim površinama, ali isključivo uz povećan oprez i s osobitom pažnjom na sigurnost pješaka.
Pored toga, gradska Odluka o uređenju prometa zabranjuje promet, zaustavljanje i parkiranje u pješačkim zonama, osim u strogo definiranim slučajevima (hitne službe, stanari, invalidi itd.).Grad trenutno nema službene statistike o nesrećama vezanim uz električne romobile, no u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova prikupljaju se podaci i prati se stanje na terenu.
– U suradnji s MUP-om kontinuirano procjenjujemo postoje li razlozi za dodatno propisivanje obveza i ograničenja. U svakom slučaju, naglasak će biti na preventivnom djelovanju, informiranju građana i osiguravanju sigurnosti u pješačkim i ostalim osjetljivim zonama, uz mogućnost dodatnog postupanja ukoliko se procijeni potreba – poručuju iz Grada Varaždina.
Na pitanje postoji li mogućnost potpune ili djelomične zabrane električnih romobila u pješačkim zonama, iz Grada odgovaraju da će se u suradnji s nadležnim službama razmotriti sve opcije, no da će u svakom slučaju prioritet biti usmjeren na preventivne mjere i podizanje svijesti korisnika.
Krapina: Zabrinutost zbog djece, razmatra se zabrana u parku i šetnicama
U Krapini, glavnom gradu Krapinsko-zagorske županije, situacija je ozbiljnija. Gradonačelnik Zoran Gregurović sazvao je radni sastanak s prometnom policijom nakon niza prijava o incidentima u kojima su sudjelovala djeca na električnim romobilima.
Na sastanku je zaključeno da se razmatra uvođenje zabrane korištenja električnih romobila u središnjem gradskom parku i na frekventnim šetnicama, gdje su pješaci – osobito djeca i starije osobe – najugroženiji. Također se planira pojačani nadzor policije, uz istodobno informiranje roditelja i djece o pravilima korištenja romobila.
– Električni romobili nisu igračke – riječ je o vozilima koja, ako se koriste nepravilno ili bez nadzora, mogu biti vrlo opasna. U ovom trenutku najvažnije je osvijestiti i djecu i roditelje o posljedicama, ali i jasno primijeniti zakon. Kao Grad poduzimamo sve što možemo kako bismo povećali sigurnost naših građana, posebno djece - poručio je gradonačelnik Gregurović.
Koprivnica: Situacija se izmakla kontroli, razmišlja se o zaštitarima na igralištima
U Koprivnici je problem električnih romobila već neko vrijeme tema i u Gradskom vijeću. Vijećnici su upozorili na sve češću pojavu romobila na mjestima koja su izričito namijenjena djeci – igralištima, parkovima i gradskim trgovima.
Isto tako su napomenuli kako djeca više ne mogu bezbrižno trčati po trgu, ali i da poanta nije u zabranama, već u jasnoj regulaciji i provedbi pravila.
Gradonačelnik Mišel Jakšić potvrdio je kako se radi o ozbiljnom problemu te da se razmatra uključivanje zaštitarskih službi u nadzor dječjih igrališta.
– Zakonodavne promjene su u tijeku, ali same po sebi nisu dovoljne. Potrebna je lokalna regulacija i konkretna rješenja – poručio je Jakšić.
Slučaj koji je dodatno alarmirao javnost dogodio se na igralištu Srednje škole, gdje je fizički sukob između odraslih osoba eskalirao zbog pokušaja uklanjanja bicikala i romobila sa staze. Napadač je uhićen i kazneno prijavljen, a incident služi kao upozorenje koliko situacija može postati opasna bez jasne regulacije.
Čakovec: Tema u fokusu i međimurske javnosti
Iako iz Grada Čakovca trenutno nisu dostupne službene informacije, tema električnih romobila i njihove regulacije sve je prisutnija i u društvenom životu Međimurja. Lokalna zajednica sve češće raspravlja o sigurnosti u prometu, a iskustva drugih gradova u regiji mogu poslužiti kao smjernice za buduće odluke i prilagodbe. S obzirom na dinamiku problema, za očekivati je da će i Čakovec u sklopu svojih politika sigurnosti uskoro uključiti ovu temu u planiranje prometnih rješenja.