Now Reading:
ODGOJITELJI IDU U VELIKI ŠTRAJK: „Djeca su nam natrpana u neprimjerenim prostorima”
Full Article 4 minutes read

ODGOJITELJI IDU U VELIKI ŠTRAJK: „Djeca su nam natrpana u neprimjerenim prostorima”

Katarina Turković Gulin iz udruge SIDRO koja okuplja odgojitelje i roditelje u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću za Hinu je rekla kako 80 posto vrtića u Hrvatskoj ne poštuje Državni pedagoški standard koji daje osnovne okvire koliko prostora, kakav prostor i koliko odgojitelja na koliko djece mora biti, prenosi N1.

Iako DPS propisuje da na osmero djece jasličke dobi rade dva odgojitelja te da je potrebno osigurati prostor od pet metara kvadratnih po djetetu, postoje brojni primjeri jasličkih skupine u kojoj je 36 djece nagurano u 40 kvadrata, s jednim odgojiteljem u smjeni.

Državni pedagoški standard propisuje da se u mješovitoj odgojno-obrazovnoj skupini u redovitom programu u odgojno-obrazovnu skupinu djece u dobi od jedne do dvije godine može uključiti najviše desetero djece, od jedne do tri godine može se uključiti najviše 12 djece. Od tri godine do polaska u školu može se uključiti najviše 20 djece, od četiri godine do polaska u školu može se uključiti najviše 22 djece.

No situacija je na terenu drugačija. Kako kaže Turković Gulin, riječ je o čistoj improvizaciji pa tako u nekim prostorima koji su 40-ak četvornih metara prenamijenjenih tavanskih ili podrumskih prostora, upisano i do 36 jasličara od godinu dana. Ili 35 djece u dobi tri do četiri godine.

Razlozi štrajka predškolskih sindikata i udruga koji će se održati iduće subote u Zagrebu su preopterećenost i nedostatak odgojitelja, neprimjereni prostori, ugroženost sigurnosti i zdravlja djece, neujednačene plaće, nepoštivanje Državnog pedagoškog standarda.

Turković Gulin upozorila je da iako DPS propisuje da na osmero djece u dobi od jedne do dvije godine moraju raditi dva odgojitelja, u stvarnosti uvijek je jedan u smjeni što nije sigurno i onemogućuje im da se kvalitetno posvete djeci. U Hrvatskoj, naime, nedostaje oko 5000 odgojitelja, ali i drugih kadrova poput logopeda, psihologa i rehabilitatora.

-U nekoj manjoj sredini imate pedagoga zaposliti na šest sat tjedno. Što će taj pedagog raditi ostatak radnog vremena i kako će zaraditi punu plaću i zašto bi uopće živio tako. To je nešto što odbija ljude – poručila je Turković Gulin te dodala kako se prekovremeni rad ne evidentira nego se pokušava podmetnuti priča o preraspodjeli radnog vremena.

Turković Gulin ističe i kako izmjene i dopune Zakona o predškolskom obrazovanju koje su na snagu stupile u svibnju višestruko diskriminiraju – roditelje, djecu prema mjestu rođenja, odgojitelje, pa tako udruga Sidro priprema zahtjev za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti.

Onaj tren kada je Ministarstvo obrazovanja izbacilo iz zakona stavku o financiranju predškolskog odgoja, predalo je to jedinicama lokalne samouprave i dalo im autonomiju u donošenju odluka. Cijeli sustav se financira iz lokalnih proračuna i sve ovisi o lokalnim odlukama.

Prema riječima predsjednice Sindikata radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju Hrvatske Iskre Vostrel Prpić odgojitelji su jedini obrazovni radnici koji nemaju sufinanciranje od strane države. Sadašnji decentraliziran sustav znači da je financiranje prepušteno jedinicama lokalne samouprave pa su i sredstva koja se izdvajaju različita.

-Imate 1800 osnivača i gotovo jednako toliko visina plaća – navodi Vostrel Prpić, dodajući da Zakon o predškolskom propisuje da plaća mora biti na visini prosječne u školi, no one su u razmaku i do 2000 kuna.

Stoga će sindikati i strukovne udruge održati prosvjedni skup 22. listopada na zagrebačkom Trgu bana Josipa Jelačića s kojeg će poslati poruku da se država mora uključiti u financiranje predškolskog odgoja čime će se stvoriti uvjeti za rad prema Državnom pedagoškom standardu i zakonu.

-Jednakost, sigurnost i kvaliteta u vrtićima. Ili mislite da možete bez nas? Želite li naš otkaz?! – naziv je prosvjeda koji će održati simbolično u 12 sati i 5 minuta.

www.sjever.hr / n1
16.10.2022.

Input your search keywords and press Enter.