Međimurska županija je, u suradnji s medijskom kućom Motus Media, organizirala konferenciju pod nazivom „Održivi kontinentalni turizam – od strategije do prakse“, koja se ovog četvrtka održava u Termama Sveti Martin, a u fokusu su razgovori o budućnosti turizma u Međimurju, ali i cijeloj Hrvatskoj.
Cilj konferencije je razmjena iskustava, predstavljanje konkretnih primjera i definiranje strategija za razvoj održivog kontinentalnog turizma, s posebnim fokusom na specifičnosti Međimurja i drugih kontinentalnih destinacija, a stručni skup je okupio ključne dionike iz sektora turizma - predstavnike lokalnih i regionalnih vlasti, turističkih zajednica, privatnog sektora, te stručnjake za održivi razvoj.
Domaćin, župan Matija Posavec istaknuo je da treba pobuditi svijest među ljudima, ali i svim dionicima u turističkom i gospodarskom sektoru, da se sve ono što se može koristiti iz vlastitih resursa ponudi na tržište.
- Ako je riječ o poljoprivredi, turizmu, o našoj kulturi, povijesti, Hrvatska je mala zemlja, ali izuzetno raznolika i svaka regija može čuvati svoje i ponuditi nešto svoje. To smo u Međimurju shvatili prije deset godina, ali na tome težimo i jednostavno uz razvoj čuvamo ono što je najvažnije, a to su naši ljudi, to je naš identitet i na taj način se pozicioniramo u Europi i svijetu – rekao je župan.
Dodao je da je glavna poruka da treba jačati kontinentalni turizam.
- Turizam, osobito danas u svim ovim izazovima, nisu samo sunce i more. Turizam je kvalitetna enogastronomska ponuda, kultura, povijesna baština, tradicija, identitet, i turisti koji dolaze vape da upoznaju kulturu, narode i sve vrijednosti određenih krajeva. Mi na taj način imamo koncept da to ne bude masovni turizam, već da to bude turizam da možemo ponuditi sve ono što Međimurje kao Green Destinations - jedina županija u Hrvatskoj i četvrta u svijetu, kao europska destinacija izvrsnosti, kao dobitnica turističkog Oskara, Suncokreta ruralnog turizma, svega onoga što jedan ovakav kontinentalni hrvatski kraj, Hrvatske kao turističke zemlje, može ponuditi gostima koji dođu ovdje – istaknuo je Posavec.
Govoreći o stranim radnicima, župan je rekao da ih je u Međimurju oko 3600 te da su oni nužnost.
- Dokle god nema nekih problema, dok ljudi koji dođu raditi poštuju zakone i pravila i kulturu ove zemlje, onda su dobrodošli. I naša strana radna snaga koja je ovdje daje doprinos razvoju gospodarstva. Mi smo županija koja dvostruko više izvozi, nego što uvozi, u kojoj je stopa nezaposlenosti 3,8 posto i svatko tko želi raditi, može naći svoje radno mjesto – zaključio je Posavec.
Na skup u Termama Sveti Martin stigla je i državna tajnica u Ministarstvo turizma i sporta Monika Udovičić naglasila je da je i Ministarstvo, kao i Međimurska županija, predano ciljevima održivosti te da to nije trend nego cilj kojem streme.
- U tom smjeru ide i strategija razvoja održivog turizma koja je donesena do 2030. godine, ali i cijeli zakonodavni okvir koji je ili već donesen ili koji se priprema za naredno razdoblje. Zakon o turizmu postavio je osnovne temelje za razvoj održivih destinacija, dao alate destinacijama na koji način mogu prikupljati podatke, valorizirati svoje destinacije, ali u konačnici upravljati destinacijom da ona bude kvalitetnija i održivija. I to ne samo u ovom zelenom smislu, jer održivost nije samo zeleno. Održivost ima tri osnovna stupa, a to su svakako socijalni, ekonomski i ekološki. Ponavljam, to nije trend, to je nešto što će nas pratiti jako dugo vrijeme i ukoliko želimo razvijati turizam koji će ostati za generacije koje dolaze iza nas, moramo razmišljati na ovaj način – istaknula je državna tajnica.
Kazala je i da će Ministarstvo turizma i sporta sve natječaje koje provodi ili će provoditi sigurno sagledavati u okviru održivosti te da će poduzetnici ili destinacije koje će uvažavati zeleno, digitalno i održivo sigurno biti konkurentniji na tržištu.
- Još od 2019. godine što više sredstava iz turističkih pristojbi i članarine usmjeravamo upravo u kontinentalni turizam. Kao što i sama Strategija održivog turizma kaže, cilj je prostorno, ali i vremenski bolje rasporediti turistički promet. Znamo da se većina turističkog prometa odvija u ljetnim mjesecima u jadranskim županijama i to rubnom u dijelu tih županija, međutim nema održivog ni cjelogodišnjeg turizma, ukoliko ne budemo razvijali kontinentalni turizam. Čak 80 posto sredstava iz Nacionalnog oporavka i otpornosti koja su osigurali Ministarstvo turizma i Vlada uloženo je upravo u kontinentalni turizam. Sada već vidimo rezultate toga i to su u pravilu novi smještajni objekti, većinom hoteli, koji će se završavati do polovice iduće godine i to je pretpostavka za ostvarivanje većeg broja dolazaka i noćenja u kontinentalnim dijelovima Hrvatske – zaključila je Udovičić.
Andreja Vukojević, direktorica Sektora turizma i Odjela za marketing i komunikacije Hrvatske gospodarske komore naglasila je da nam je i Europska unija nametnula inicijativu održivog turizma i zelene tranzicije te dodala da je Hrvatska u vrlo dobroj fazi što se tiče održivosti, standardizacije mjera, svih kriterija zadovoljavanja održivosti.
- Ponajviše iz razloga jer su svi dionici u turizmu jako dobro razumjeli što to zapravo znači i kuda nas ona vodi. Što se tiče nas u HGK i na koji način mi vidimo održivost - apsolutno kroz autentičnost. Što znači autentičnost? Da budemo jedinstveni, autohtoni i autentični, da pričamo naše priče, da promoviramo ono najljepše od Hrvatske. Radi li se o kontinentalnom ili obalnom turizmu, to je manje važno. Važnije je da budemo dobri domaćini, da radimo na kvaliteti usluge, da radimo na novim smještajnim kapacitetima, dapače, na novoj dodatnoj infrastrukturi cijele Lijepe naše, na dodatnom razvoju kadrova, kako bi bili što bolji domaćini i ja vjerujem da je nama kvaliteta i budućnost zagarantirana – izjavila je Vukojević.
Na pitanje kakvi su izazovi za kontinentalni turizam i potencijal u odnosu na priobalno područje, odgovorila je da je potencijal ogroman, bez obzira radi li se o Međimurju, Zagorju, Lici i Gorskom Kotaru, o unutrašnjosti Istre, o Dalmatinskoj Zagori, Slavoniji, Baranji, Zagrebu ili o Zagrebačkoj županiji.
- Moram reći da smo vrlo sretni što turizam upravo na kontinentu može trajati 365 dana u godini. To je velika prednost nad Jadranom jer mi znamo gdje je taj turizam masovan koliko god da se mi od njega odmičemo, jer je sezonalan, traje dva do tri mjeseca. S druge strane, 365 dana u godini ljudi na kontinentu stvaraju sadržaj, stvaraju ponudu, kreiraju turističke proizvode, razne manifestacije, razvijaju razne oblike turizma i moram reći da je sve vidljivije na samom terenu da je ta ponuda sve bogatija i da turisti to sve više prepoznaju. Dakako, cijeni se i mir, također autentičnost, cijeni se odmak od gužvi, bježimo u prirodu, a kontinentalan turizam nam to dakako dozvoljava i dopušta. Eno gastro proizvodi su prepoznati i rastući je trend globalno, znači u svijetu i kažemo da turisti primarno i zbog toga putuju. 30 posto više budžeta troše na ta nova iskustva i kontinent tu definitivno prednjači – rekla je Vukojević.
Ispred HAMAG BICRO-a na skupu sudjeluje Vjeran Vrbanec koji je istaknuo da je HAMAG BICRO jedna od ključnih Vladinih institucija za pružanje podrške svim poduzetnicima i firmama, obrtima, OPG-ovima koji su uključeni u dobavne lance turističkih kompanija.
- Mi smo danas u TermeamaSveti Martin koje sve lokalne proizvođače i hrane i vina zapravo udružuju u nekakve dobavne lance i to je izvrstan primjer onoga na koji način održati i poticati održivi turizam. S druge strane, mi kao agencija HAMAG BICRO sa svim našim programima generalno podržavamo razvoj poduzetništva, pa tako i one poduzetnike koje se bave turizmom u bilo kojoj formi. Kontinuirano izlazimo van s novim programima za financiranje tih aktivnosti, primjerice s najpopularnijim i najkonkurentnijim zajmovima za poduzetnike, tako i novim garancijskim shemama – izjavio je Vrbanec.
Dodao je da je HAMAG BICRO u suradnji s Ministarstvom turizma i sporta lani odradio veliki dio posla kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti.
- Preko 150 milijuna eura investicija potaknuli smo na način da smo provodili javni poziv za dodjelu bespovratnih sredstava, za izgradnju novih hotela, za adaptaciju, za proširenje ponude i slično. I evo danas imamo i na području Međimurske županije prilike uvidjeti posljedicu, odnosno posljedicu takvog natječaja koji je u neposrednoj blizini Zoplica. Jedan takav je i Terbotz koji je neki dan dobio i uporabnu dozvolu za, nadam se da je i u fazi svoje kategorizacije hotela – kazao je Vrbanec.