Now Reading:
Prva bala odvezena iz varaždinskog Brezja – Bosilj: Stotinu tisuća tona otpada konačno odlazi u povijest
Full Article 7 minutes read

Prva bala odvezena iz varaždinskog Brezja – Bosilj: Stotinu tisuća tona otpada konačno odlazi u povijest

Varaždinci su dugo čekali ovaj dan – počeo je odvoz prvih bala iz Brezja, a time i konačno rješavanje problema koji je mučio ovaj grad i građane više od 18 godina. Stotinu tisuća tona otpada za 18 bi mjeseci trebalo „nestati”!

Nakon što su Grad Varaždin i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost prošli tjedan potpisali Ugovor o neposrednom sudjelovanju Fonda u financiranju sanacije zatvorenog odlagališta neopasnog otpada na lokaciji Gospodarska zona „Brezje“ vrijedan 29 milijuna eura, u utorak je službeno počeo utovar i odvoz baliranog otpada na oporabu.

-Ovo je početak kraja jedne ekološke travestije koja traje 18 godina 10 mjeseci i 13 dana u našem Varaždinu. Ovih gotovo 100 tisuća tona baliranog otpada koji se od 2005. do 2011. godine prikupljao u gradu Varaždinu i susjednim općinama i stavljan ovdje na vodozaštitno područje, čime je napravljen dodatni ekološki zločin prema građanima Varaždina, konačno će otići u povijest. Temeljem provedenog javne nabave i natječaja, konzorcij ponuditelja CE-ZA-R i HIS dobile su ovaj posao, danas će službeno krenuti bale na mehaničko-biološku obradu – rekao je gradonačelnik Neven Bosilj.

U roku od manje od godinu i pol dana, ovaj prostor Gospodarske zone koji je već uređen, na kojem je prometnica s LED rasvjetom i sva potrebna infrastruktura, postat će novi zamašnjak grada, rekao je Bosilj dodajući da ima i investitora koji žele doći u taj dio grada i otvarati nova radna mjesta.

-Moram ponovo pohvaliti projektni tim koji je kroz dvije godine uspio iznjedriti sve moguće programe sanacije, elaborate, ishoditi okolišne i građevinske dozvole da bismo došli do kraja. Moram se zahvaliti Ministarstvu gospodarstva i Fondu za energetsku učinkovitost i zaštitu okoliša, naročito njihovim stručnim službama koje su nam bili podrška u cijelom ovom procesu. Netko kaže da se to moglo i ranije riješiti. Moglo se, ali se trebalo znati riješiti. Hrvatska je preuzela europske direktive, imamo novi Zakon o gospodarenju otpadom i napraviti sve da bi se došlo do rješenja, nije bilo jednostavno – kazao je Bosilj.

Pitanje financiranja je drugo pitanje, dodao je.

-Grad Varaždin je imao odluku da će Fond financirati 40 posto, 60 posto smo se željeli zadužiti kreditom kod komercijalne banke. Budući da su i Vlada RH i nadležno Ministarstvo vidjeli da smo odlučni u tome da riješimo ovaj problem, odlučili su nam pomoći i uključiti se u pobjednički vlak. Budući da naš vlak ima puno vagona, našlo se mjesto i za sve njih i na tome im se zahvaljujem, što su nas oslobodili tereta da u narednih 10-ak godina otplaćujemo kredit, a vraćali bismo ga od prodaje zemljišta u ovoj gospodarskoj zoni. Ovo je početak rješavanja bala, zaista sam sretan i ponosan što smo došli do ovoga trenutka – izjavio je varaždinski gradonačelnik.

Goran Petković, direktor HIS-a naglasio je da se od izvođača očekuje da ne govori puno riječima, nego radom.

-Mi smatramo da ćemo najviše to pokazati kod počnemo. Radi se o vrlo zahtjevnom poslu u kojem nam je potrebna maksimalna podrška i razumijevanje, od građana koji žive u blizini, od naručitelja, ali i novinara. Krećemo u „kraj bala”, a to će raditi ozbiljne firme koje to znaju i mogu. Veliki dio procesa odvijat će se na ovoj lokaciji bez da smeta građanima, ali moramo biti spremni na povremene neugodnosti koje mogu biti, no bilo bi lijepo da cijeli ovaj period razmišljamo pozitivno, da ćemo vrlo brzo doći do toga da će ovdje biti prostor bez bala – rekao je Petković dodajući da će se u početku dnevno odvoziti oko 300 tona otpada, a mjesečna količina će biti oko 6 tisuća tona.

Petković je odgovorio i na novinarsko pitanje postoji li mogućnost nekih opasnosti.

-Uvijek je opasnost prisutna. U ovim balama je otpad koji je nekad bio u vašoj i mojoj kući i od svih nas. On je unutra, odradio je neki biološki proces, analize su napravljene. Ako će naši radnici, naši vozači i svi drugi boraviti ovdje po cijele dane, onda je naše duboko mišljenje da nema nikakve opasnosti za zrak – rekao je Petković.

Bosilj: Politika nije slušala struku

Bale polako, ali sigurno odlaze u povijest, no još se uvijek postavlja pitanje tko je kriv što je tako dugo ova ekološka bomba stajala na ulazu u Varaždin. Bosilj je istaknuo da politika nije željela riješiti ovaj problem od gotovo dva desetljeća jer nije slušala struku.

-Ja sam prvi put formirao stručni tim, radili smo na onaj način kako su nam rekli Ministarstvo i Fond i upravo zato jer smo imali stručne ljude, došli smo do rješenja koje je bilo zakonito i održivo. Odgovorni su politika i oni koji su stavili te bale ovdje prije 18 godina i 10 mjeseci. Do 2011. se ovdje balirao otpad. Ja sam rekao da ćemo taj otpad riješiti i riješili smo ga najbrže što smo mogli, riješili bi ga možda i godinu dana prije da nisu rušili proračun i gradskom vijeću zato jer proračun je rušen isključivo i iz razloga da se ne podrži rješenje otpada. Mi smo mogli imati današnju konferenciju možda već prije gotovo godinu dana da nije prošle godine pao proračun, da nismo imali izvanredne izbora za gradsko vijeće i da se sve to nije odužilo praktično grad je bio šest mjeseci u mrtvom hodu – kazao je.

Dodao je kako su još uvijek u tijeku sporovi.

– To je ugovor iz 2008. i koncesija iz 2013. Ovo prvo je na Vrhovnom sudu, Grad je podnio zahtjev za revizijom, ovo drugo je tužba koja još uvijek stoji. Zbog toga je Grad morao Fondu podnijeti određene bankovne garancije – rekao je Bosilj.

Na pitanje koliko bi još morali građani Varaždina u budućnosti eventualno platiti za bale, gradonačelnik je odgovorio da je neprijeporno da je Vlada RH vidjela potencijalne rizike, zato je i Fond tražio zadužnice na 43 milijuna eura, s obzirom na sporove.

-Mi smo pokrenuli mirno rješavanje sporova, sudskim putem, mene je za to ovlastilo Gradsko vijeće, dobili smo sudski broj i sudskog miritelja, imamo četiri spora koja su aktivna, imamo taj problem da se radi o istim pravnim osobama. Prvi ugovor je bio s T7 Visom, odnosno TH Investom, druga nesretna koncesija iz 2013. koja sad tužbeni zahtjev s kamatama iznosi preko 100 milijuna kuna, odnosno 14 milijuna eura. Ta koncesija je s tvrtkama Komunalac Davor, Cezar i s Ekoflor, a sad imamo trećeg izvođača, ali pravni timovi s jedne i s druge strane rade na tome da se dođe do mirnog rješenja spora, isto kako smo riješili sve one sporove vezane uz zemljišta, vezano uz POS stanogradnju koju sam naslijedio. Rekao sam da ćemo riješiti ove sporove i siguran sam da ćemo ove godine imati rješenje i za sporove – zaključio je Bosilj.

.kučić/sjever.hr
13.02.2024.

Input your search keywords and press Enter.