Now Reading:
“Neka se i naš glas čuje” – Učenici OŠ Ljudevit Gaj Krapina brojnim aktivnostima dali poseban značaj Godini mladih
Full Article 11 minutes read

“Neka se i naš glas čuje” – Učenici OŠ Ljudevit Gaj Krapina brojnim aktivnostima dali poseban značaj Godini mladih

Pri kraju je 2022. godina koja je bila proglašena Europskom godinom mladih, a u kojoj se željelo ukazati na važnu ulogu mladih u izgradnji bolje, zelenije, uključivije i digitalnije budućnosti, a tako je bilo i u Osnovnoj školi Ljudevit Gaj Krapina. Europska godina mladih pružila je brojne prilike za učenje, dijeljenje vizije i susrete s drugima te sudjelovanje u aktivnostima u cijeloj Europi.

Školski knjižničari su bili posebno potaknuti od više savjetnice za školske knjižnice u AZOO, Adele Granić i poučeni kako mogu dati svoj doprinos u obilježavanju Europske godine mladih #EYY2022. Prezentirana im je mrežna stranica Što je Europska godina mladih?

Kako bi Osnovna škola „Ljudevit Gaj“ Krapina dala poseban značaj Godini mladih, stručni suradnici: pedagog Marko Koprivnjak i defektologinja Aleksandra Podsečki, na inicijativu knjižničarke Suzane Pracaić, osmislili su projekt u suradnji s učiteljima škole, pod nazivom “Neka se i naš glas čuje!” koji je uključivao različite aktivnosti, radionice, susrete… kroz obilježavanje mnogih važnih obljetnica, manifestacija i međunarodnih dana.
Projekt je obuhvatio i sve međupredmetne teme: Održivi razvoj, Osobni i socijalni razvoj, Građanski odgoj, Zdravlje, Uporaba IKT-a, Učiti kako učiti i Poduzetništvo.

Predložene teme aktivnosti su bile: Mladi i svijet, Obrazovanje, Medijska pismenost, Kulture, Razmjene u svrhu učenja, Europske vrijednosti, Sudjelovanje i angažman, Zdravlje, dobrobit i sport, Klima i okoliš, Digitalne tehnologije, Istraživanje i inovacije, Solidarnost s Ukrajinom…

Manifestacijom Dani europske baštine pod vodstvom Vijeća Europe i Europske komisije proslavlja se kulturna baština svih europskih zemalja, regija, gradova i manjih sredina. U petak, 23. rujna 2022. godine, su učenici 6. razreda škole s učiteljicom geografije Miljenkom Hršak i knjižničarkom Suzanom, sudjelovali u znanstveno-edukativnim radionicama koje je organizirao Muzej krapinskih neandertalaca. Radionice pod nazivom “Istraživači 21. stoljeća” su vodili znanstvenici iz Hrvatskog prirodoslovnog muzeja, Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu i članovi speleološkog društva “Velebit” i udruge “Kraševski zviri”: Dalibor Paar, Damir Lacković, Krešimir Motočić, Olga Jerković Perić, Vinka Dubovečak, Matija Belač i Josip Težak.

Listopad je Međunarodni mjesec školskih knjižnica i godišnja proslava školskih knjižnica diljem svijeta. Tema za 2022. godinu je Čitanje za svjetski mir i sklad. Učenici 7. razreda su na satu hrvatskog jezika istraživali online izvore znanja i informacija (referentnu zbirku) prema digitalnom obrazovnom sadržaju koji je izradila knjižničarka Suzana. 
Za sedmaše i osmaše, organiziran je i susret sa sugrađankom, književnicom, scenaristicom, umjetnicom Nenom Lončar na kojem je bila promocija njenih najnovijih djela: Tubist i Moje srce je zec.
Međunarodni dan starijih osoba obilježili su učenici 5. razreda, a kao rezultat aktivnosti je online fotoalbum.
 
Sedmu godinu za redom, škola se pridružila obilježavanju Svjetskog tjedna Svemira. Ovogodišnja tema je Svemir i održivost. Ponosni su što su dio i te svjetske zajednice, kao jedina škola u županiji. Prijava je pod ID: 54608. Inicijator obilježavanja Tjedna u školi je učiteljica geografije Miljenka Hršak u suradnji s knjižničarkom Suzanom. Timu se pridružuju i drugi učitelji: prirode, biologije, likovne kulture, engleskog jezika, razredna nastava… Za završnicu WSW, u petak, 07. listopada 2022. školu je posjetilo nekoliko članova Savjeta mladih Grada Krapine, kako bi održali predavanje i radionicu – društvena igra i predavanje na temu “Svjetski tjedan svemira i održivi razvoj”. Više na poveznici.
 
Mjesec hrvatske knjige ove je godine posvećen mladima. Izabran je moto “Misli na sebe – čitaj!”. Zainteresirani učenici 7. razreda uključili su se u rješavanje Nacionalnog kviza za poticanje čitanja pod ovogodišnjim nazivom Nije lako kad si mlad, koji je ostvaren na satu hrvatskog jezika.

Dan bijelog štapa su 17. listopada obilježili učenici 8. a razreda, razrednica Tanja Dunaj u suradnji s defektologinjom Aleksandrom i knjižničarkom Suzanom, koje su osmislile i provele radionicu. Cilj je bio razvijanje tolerancije i empatije te razumijevanje, prihvaćanje i uvažavanje različitosti (temeljna ljudskih prava, prava osoba s posebnim potrebama).
 
Mjesec hrvatske knjige zatvorili su vrlo veselo i vrlo bučno. Školom se orio dječji smijeh i cika, a za sve je bila ‘kriva’, jedna i jedina, Jadranka Čunčić Bandov i njene ‘Šale, trice, zvrndalice’. Književni susret, a istovremeno i lutkarska predstava (čime su i obilježili Dan hrvatskog kazališta) održana je u ponedjeljak, 14. studenog 2022. godine, za učenike razredne nastave. Ovo je bio četvrti dolazak u školu (2010., 2014., 2018.), a susret je bio, kao i uvijek, urnebesan, zabavan, kreativan, interaktivni… smijeha i radosti napretek.

Ove godine Dječji se tjedan obilježavao od 3. do 9. listopada, no škola ga je, zbog većeg broja aktivnosti, malo i produljila. Moto Dječjeg tjedna je lijepa i prepoznatljiva izreka koja izražava odnos odraslih prema djeci: “Ljubav djeci prije svega!”, a u javnosti se dodatno ističe i poruka koja izražava glas djece: Odrasli, imajte u vidu i naše prijedloge!”.
Samo otvorenje Dječjeg tjedna započelo je svečanošću u Parku matice Hrvatske pod nazivom “Zavrti se, poskoči i u dječji tjedan uskoči!”, koji je organizirala Županija, te su u njemu sudjelovali učenici osnovnih škola i dječjih vrtića grada Krapine. Na otvorenju su iz škole sudjelovali učenici 4. b razreda, a ista je skupina učenika prethodno sudjelovala i u radionici s defektologinjom Aleksandrom i učiteljicom Karlom Horvat, na kojoj su istaknuli i svima poručili što je važno kako bi dijete raslo u sreći. Poticajnim su porukama i predivnim crtežima oslikali platno, koje je, zajedno s platnima djece iz druge škole i dječjih vrtića, čitav tjedan krasilo glazbeni paviljon u parku.
 
Sa skupinom učenika s teškoćama u razvoju odrađena je radionica uz Dan bez ocjena koji se OŠ Ljudevita Gaja održavao u petak, 7. listopada ove godine, a zbog kojega su svi učenici bili vrlo sretni. Učenici su, uz pomoć defektologinje Aleksandre, izradili predivan plakat na tu temu.

Istoga je dana održana i konstituirajuća sjednica Vijeća učenika na kojoj je pedagog Marko naglasak stavio na važnost otvorenog izricanja vlastitih misli, stavova i osjećaja, pri čemu je dužnost odraslih da djecu, što otvorenija srca i uma, slušaju i uvažavaju. Uz iznošenje problema i nedostataka u školi i gradu, ali i  mnoštva kreativnih i konstruktivnih ideja za njihovo rješavanje i poboljšavanje, na sjednici su predstavnici razrednih odjela izabrali novog predsjednika Vijeća učenika i njegovu zamjenicu.
 
Učenici su sudjelovali u još dvije važne aktivnosti, a koje se lijepo uklapaju u cjelokupnu tematiku. Radi se o dva filmska festivala: KIKI festivalu i Festivalu dječjih prava. Prvi se odvijao uživo, 12. listopada, projekcijama filmova inkluzivne tematike u Kinu Krapina, uz razgovor s filmskim edukatorom. Drugi pak se festival održava online, a prikazuje izbor najboljih filmova o dječjim pravima, promičući stvaralaštvo djece i mladih iz Hrvatske i svijeta.
 
Na Dan kravate i školskog obilježavanja Dana zahvalnosti za plodove zemlje, predstavnici Vijeća učenika 18. listopada posjetili su gradonačelnika grada Krapine, Zorana Gregurovića te su s njime razgovarali o svojim željama, potrebama i prijedlozima koji bi mogli unaprijediti život sve djece grada. Gradonačelnik im je prezentirao buduće planove uređenja okoliša škole te drugih lokacija u gradu koje su važne za djecu. Saslušao je sve prijedloge, odgovorio na mnoga pitanja te izdvojio ona koja je moguće ostvariti u skorijoj budućnosti. U pratnji učenika bili su stručnih suradnici: knjižničarka Suzana, defektologinja Aleksandra i pedagog Marko. Na satovima razrednih odjela učenici i dalje pišu poruke odraslima, kako svojim učiteljima, ravnateljici i stručnim suradnicima, tako i onima najvažnijima za njih, svojim roditeljima. Kako bi svi bili sigurniji u školi i svojim razrednim odjelima, donesena su i razredna pravila. Više na poveznici
 
Mjeseca borbe protiv ovisnosti
Učenici 7. razreda sudjelovali su u obilježavanju Mjeseca borbe protiv ovisnosti, u radionicama na kojima su rješavali kviz znanja o problemima zlouporabe opojnih droga, alkohola i cigareta koji je osmislila udruga Pragma. Radionice  u 7. b i 7. š. su odradili stručni suradnici pedagog Marko i defektologinja Aleksandra, s naglaskom na prevenciju ovisnosti o pušenju, s obzirom na veću pojavnost medu učenicima.
 
Konvencija o pravima djeteta
Dana 21. studenog 2022. održana je radionica o dječjim pravima s učenicima 4. b. Stručne suradnice, defektologinja Aleksandra i knjižničarka Suzana su na satu vjeronauka, s učiteljicom Anitom Džaja, pokušale učenicima približiti Konvenciju o pravima djeteta kroz, njima glavno i osnovno pravo, pravo na igru! Konvencija o pravima djeteta propisuje standarde koji osiguravaju zaštitu djeteta od svih oblika diskriminacije ili kažnjavanja te poštivanje i afirmaciju prava djeteta. Za razliku od Deklaracije o pravima djeteta (1959.) koja ima moralnu snagu, Konvencija o pravima djeteta je pravni akt koji ima snagu zakona i obvezuje stranke na pridržavanje njezinih odredaba. Kako im je bilo, vidi se na fotografijama na mrežnoj stranici škole – izazovno, poučno, odlično, zanimljivo i zabavno!

Međunarodnog dana osoba s invaliditetom
U srijedu, 7. prosinca 2022. godine, u školi je održana radionica “Različitost je dio nas” u kojoj su sudjelovali učenici 6. razreda matične škole, a povod je bio obilježavanje Međunarodnog dana osoba s invaliditetom (3.12.). Radionicu su održale članice Udruge distrofičara Krapina tj. predsjednica Mirjana Janžek i dopredsjednica Martina Šoštarić s voditeljicom Dubravkom Šumiga. Pričale su o različitostima koje nas okružuju, o osobama s invaliditetom, vrstama invaliditeta, o preprekama na koje nailaze, o pomagalima koja se koriste te na koje sve načine aktivno sudjeluju u društvu (sport, umjetnost, znanost…). O radionici više možete naći na mrežnoj stranici škole, a o posjetu školi može se pročitati i na mrežnoj stranici Udruge distrofičara.
 
Igrifikacija i digitalna pismenost
Već više od deset godina učenici 6. razreda u sklopu nastave hrvatskog jezika, a u suradnji s knjižničarkom Suzanom, upoznaju i istražuju mrežne stranice hrvatskog jezika i književnosti. Na taj način razvijaju digitalnu i medijsku pismenost. Detaljno im se prezentira portal e-Lektire (projekt MZO, nakladnika Bulaje i CARNET-a), kako ga mogu koristiti i koje sve blagodati donosi – ne samo da knjige mogu čitati online, već da ih mogu i slušati. Pretražuju i stranice Međunarodne dječje digitalne knjižnice, ICDL te uočavaju razlike tiskane, e-knjige i digitalne knjige. Uočavaju prednosti i mane svih medija te spoznaju koji medij im najbolje odgovara za čitanje.
 
Božićna radionica
U četvrtak, 22. prosinca 2022. godine, u knjižnici je održana božićna kreativna radionica. Stručni suradnici: pedagog Marko, defektologinja Aleksandra i knjižničarka Suzana, osmislili su božićnu radionicu kao završnicu projekta “Neka se i naš glas čuje!”
Na poziv u radionicu odazvali su se zainteresirani učenici od 5. do 8. razreda, učenici koji se školuju po posebnom programu te Mali librari iliti INA Mali knjižničari. Radionica je sadržavala izradu božićnih patuljaka, ali i razvoj digitalnih kompetencija primjenom aplikacije Quiver kojom bojanke “ožive”. A bilo je tu i ‘kemijanja’ – kako ukrasiti božićno drvce pomoću kemije.
Zamijećeno je da učenici ponovno iskazuju sve veći interes za rukotvorinama, da im se sviđaju aktivnosti koje su se nekad radile na nastavi Domaćinstvo. Zato je osmišljena radionica u kojoj su učenike željeli rasteretiti, osloboditi stresa, da se zabave, opuste, a da pritom stvaraju, budu kreativni i inovativni.
Ne treba zaboraviti kako je mentalno zdravlje i dobrobit učenika u odgojno-obrazovnom sustavu ključan čimbenik i cilj svakog kurikuluma. Fotografije i više o aktivnosti može se vidjeti ovdje.
 
Najava novog projekta – „RAZLIČITI, ALI ZAJEDNO!“
Jedan projekt još nije završio, a već je u planiranju i najavi novi školski projekt koji ima veze i s Europskom godinom mladih.
Europskoj godini mladih, odlučili su posvetiti posebnu pažnju i projektom “Različiti, ali zajedno!” Koordinatori projekta su učiteljice: Mirjana Klobučar, Miljenka Hršak i Karolina Leskovar Hržica i pedagog Marko Koprivnjak, a projekt će se ostvariti pod vodstvom razrednika i učitelja, s učenicima 4. do 8. razreda.
Ove školske godine će time, na poseban način obilježiti DAN ŠKOLE (20. travnja) povezujući ga s Danom Europe (9. svibnja). Planiraju ostvariti predstavljanje određenih europskih zemalja koju je odabrao pojedini razredni odjel.
Ovo je posebna prilika za istraživanje, kreativnost, snalažljivost novih generacija, aktivnosti, inovativnost i poduzetništvo. Sve ideje, uratke i aktivnosti za predstavljanje zemlje koju su učenici izabrali, pokazat će u petak, 21. travnja 2023. na sajmu/festivalu ispred škole. Njihov trud će biti vrednovan, a najuspješniji će biti prigodno nagrađeni.
 
U Osnovnoj školi „Ljudevit Gaj“ Krapina smatraju da je uloga škole da širi i potiče interese učenika, vodi računa o njihovim sposobnostima i potrebama. Rad na projektima, istraživački rad i projektna nastava su oblici rada u kojima se potiče radoznalost djece, učenje s razumijevanjem i iskustveno učenje u izvornoj stvarnosti. Učenici upoznaju različite izvore znanja na različitim medijima u svrhu proširivanja znanja i samostalnog stjecanja znanja istraživanjem. Ovakvom nastavom razvijaju sposobnost pristupa, analize, kritičkog promišljanja, vrednovanja, korištenja i stvaranja novih medijskih sadržaja, a značajno potiču socijalno učenje tj. doprinose razvoju socio-emocionalnih kompetencija.

Tekst napisala: Suzana Pracaić, stručni suradnik knjižničar izvrstan savjet
www.sjever.hr
31.12.2022.
Input your search keywords and press Enter.