Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka željezničke pruge na dionici Dugo Selo – Križevci izniman je željeznički infrastrukturni projekt čija procijenjena vrijednost ukupno prihvatljivih troškova iznosi milijardu i 517 milijuna kuna. Većina sredstava osigurana je iz fodova Europske unije, čak 85 posto, a zbog kašnjenja izvođenja radova periodično se pojavljuju informacije kako će Hrvatska, odnosno investitor HŽ infrastruktura morati vratiti novac u proračun Europske unije, za N1 piše Marijan Opačak.
Trebao bi se izgraditi drugi kolosijek na cijeloj pružnoj dionici duljine 36,4 km i napraviti rekonstrukcija starog. Uz to, napravit će se rekonstrukcija lukova na postojećem kolosijeku ukupne duljine 9,4 km, rekonstrukcija postojećih kolodvora Dugo Selo, Vrbovec i Križevci te pripadajućih stajališta, izgradnja novog kolodvora Gradec, izgradnja šest novih mostova i rekonstrukcija sedam postojećih, ukidanje pružnih prijelaza na cijeloj dionici koje će zamijeniti 12 križanja (denivelacija) u dvije razine i dvaju pješačkih prijelaza koje će zamijeniti novi pothodnici.
Kako piše N1 radovi su počeli 25. srpnja 2016. godine, a od tada izvođači su dva puta prolongirali rok završetka radova. Nakon dva probijena roka, navodilo se kako bi radovi trebali završiti u ljeto 2023. godine, tri i pol godine nakon ugovorom predviđenog roka za završetak. Sljedeći rok je kraj 2023. godine, a ako se dotad ne završi, navodilo se, da će Hrvatska možda morati vratiti neutrošena sredstava Europskoj uniji i projekt dovršiti sama.
No, kako su za N1 potvrdili iz resornih ministarstava, brige nema. Ministarstvo mora, prometa i infarstrukture te Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije tvrdi da je rok za korištenje bespovratnih sredstava fondova Europske unije, sukladno regulativi Europske unije za financijsko razdoblje 2014.-2020., 31. prosinca 2023. godine, dok je najkasniji mogući rok za dovršetak projekta sredstvima korisnika 15. veljače 2027. godine.
– Ako korisnik bespovratnih sredstava završi projekt do 15. veljače 2027. godine, bespovratna sredstva koja je iskoristio do 31. prosinca 2023. neće morati vratiti jer bi projekt do tada bio završen i funkcionalan. Do sada je korisniku isplaćeno oko 50 posto sredstava iz Kohezijskog fonda za navedeni projekt, a do kraja ove godine korisnik može koristiti bespovratna sredstva koja su mu na raspolaganju – potvrdili su za N1 iz Ministarstva reginalnog razvoja i fondova Europske unije.
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture pak kažu i da se u skladu s trenutnom dinamikom, kraj projekta očekuje u 2024. godini. Također, navode da je prihvatljivost troškova do kraja 2023. godine, nakon čega će se nastavak projekta financirati iz drugih izvora.
Iz kojih to točno izvora, informacija je koja nije poznata, no s obzirom na to da se 38 kilometara željezničkog kolosijeka, unatoč složenosti radova, gradi nevjerojatno dugih, sad skoro osam godina, za pretpostaviti je da će se nastavak radova u tom slučaju financirati iz kredita kojeg će dignuti HŽ infrastruktura, a za kojeg će jamčiti Vlada RH sredstvima iz proračuna, odnosno džepa poreznih obveznika, piše N1.
www.sjever.hr/www.n1info.hr
07.02.2023.