Now Reading:
Poznati prometni stručnjak tvrdi da se tragična nesreća na A3 mogla predvidjeti
Full Article 3 minutes read

Poznati prometni stručnjak tvrdi da se tragična nesreća na A3 mogla predvidjeti

Lančani sudar na južnom traku autoceste A3 kod Nove Gradiške, pri lošoj vidljivosti uslijed guste magle, u kojem je sinoć sudjelovalo 10 automobila, tri teretna vozila i jedan autobus, pri čemu je jedna osoba poginula i 12 ih je ozlijeđeno, četiri teže…

O razlozima ovog stravičnog sudara progovorio je poznati prometni stručnjak Željko Marušić.

1. Vozač u inicijalnom sudaru, a i većina ostalih uključenih u sudar, brzinu nisu prilagodili uvjetima (Zakon o sigurnosti prometa na cestama, članak 51. stavak 1).

2. Vozač u inicijalnom sudaru, a i većina ostali uključeni u sudar, nisu držali propisani razmak od vozila ispred (članak 109. stavak 1).

3. Članak 108. je manjkav u stavku 3., jer propisuje da se pri smanjenoj vidljivosti “smiju” koristiti stražnja svjetla za maglu, a trebalo bi biti “moraju”, kao u Sloveniji, Njemačkoj, Austriji, Italiji, Švicarskoj, Francuskoj… Dio vozila uključenih u sudar, a moguće i prvo, nije imalo upaljeno stražnje svjetlo za maglu, što je, izvjesno, bio okidač nesreće te je potom povećao njen intenzitet.

4. Treba posumnjati da su neki vozači, možda i vozač iz inicijalnog sudara, u kritičnim trenucima koristili mobilni telefonski uređaj, smartphone, (članak 196. stavak 3), pa policija treba napraviti cjelokupnu elektroničku forenziku mobilnih uređaja vozača uključenih u sudar.

5. Treba posumnjati da su neki vozači gospodarskih vozila, možda i osobnih, u kritičnim okolnostima vozili uz potporu tempomata, što je mogao biti jedan od uzroka nesreće te povećati intenzitet i pogoršati posljedice nesreće.

6. Treba posumnjati da su neki vozači gospodarskih vozila, možda i osobnih, u kritičnim okolnostima vozili umorni, što je prvenstveno posljedica nemogućnosti, u sadašnjim uvjetima, kontrole njihovog rada i aktivnosti u vremenima kad bi se trebali odmarati – “siva ekonomija”…

7. Dio vozila uključenih u sudar imalo je nedovoljno dobre i loše gume, a dio čak vozio na ljetnim gumama (!), što je bio jedan od negativnih faktora koji su izazvali sudar (produžuje se put kočenja), a sigurno je povećao njegov intenzitet i pogoršao posljedice.

8. Policijski nadzor vozača i vozila na autocestama, posebice u lošim uvjetima kakvi su bili na lokaciji i u trenutku nesreće je loš, praktički su vozači bili prepušteni sami sebi i mogli su nesmetano, opasno kršiti prometne propise.

Kako bi se spriječile buduće slične nesreće nužne su ove dvije mjere:

1. Poboljšati nadzor prometa na autocestama i državnim cestama prvenstveno uvođenjem integralnog videonadzora, kojim bi se evidentirali i potom kažnjavali najopasniji prekršaji – prevelika brzina, neprilagođena brzina, premali razmak, korištenje mobitela, nepropisno pretjecanje… Dotada, posebice u kritičnim okolnostima, policija treba pojačati izravni, fizički nadzor prometa.

2. U uvjetima smanjene vidljivosti te od 22 do 6 sati treba uvesti zabranu korištenja tempomata za održavanje brzine vožnje.

3. U uvjetima smanjene vidljivosti treba uvesti potpunu zabranu korištenja mobilnog uređaja, a policija treba uvesti elektroničku forenziku korištenja mobitela u vožnji (poput konzumacije alkohola) u redovitu proceduru nadzora prometa.

4. Od 15. studenoga do 15. travnja za sva vozila na cestama i autocestama u RH, te gospodarska vozila izvan RH, treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma te zabraniti korištenje lanaca. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.

5. Intenzivirati mjere za suzbijanje “sive ekonomije”, posebice u djelatnostima koje uključuju korištenje osobnih i gospodarskih vozila te njihovo održavanje i servisiranje.”

Foto: PU brodsko-posavska

www.sjever.hr
15.01.2023.

Input your search keywords and press Enter.