Now Reading:
30-ak učenika Osnovne škole Orehovica od ove školske godine pohađa nastavu romskog jezika i kulture – trenutno najveći problem je stručni kadar
Full Article 4 minutes read

30-ak učenika Osnovne škole Orehovica od ove školske godine pohađa nastavu romskog jezika i kulture – trenutno najveći problem je stručni kadar

Osnovna škola Orehovica s početkom nove školske godine uvela je model C nastave jezika i kulture romske nacionalne manjine. Tako je jedna od prvih u Hrvatskoj gdje 30-ak djece u tri grupe uči o romskom jeziku i kulturi, s ciljem njihovog njegovanja.

Naime, u travnju 2020. godine donesen je kurikulum za nastavni predmet jezik i kultura romske nacionalne manjine u osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj, a budući da je Osnovna škola Orehovica od ove školske godine prešla na jednosmjensku nastavu, stečeni su uvjeti za provođenje ovog modela nastave.

Ravnatelj Osnovne škole Orehovica Branko Sušec naglasio je kako je ovaj model namijenjen romskoj nacionalnoj manjini budući da je 65 posto njihovih učenika pripadnici romske nacionalne manjine.

-Kod provedbe modela C imamo problem što bajaški jezik, a kod nas imamo grupaciju Roma koji su Bajaši, još nije standardiziran do kraja. Postupak je u tijeku, puno se radi na tome na Filozofskom fakultetu – rekao je Sušec.

Ovaj program provodi diplomirana učiteljica Natalija Sklepić, inače izvorna govornica bajaškog jezika. S obzirom da su u čitavoj Međimurskoj županiji tek dvije učiteljice Romkinje i da nedostatak stručnog kadra trenutno predstavlja problem, ovaj model provodi se u suradnji s Osnovnom školom Podturen gdje nastavu drži ista učiteljica.

Predmet obuhvaća jezik i komunikaciju, vrijeme i prostor, stvaralaštvo i tradiciju te identitet i ljudska prava.

-Postoji napisan kurikulum, godišnji plan, program sam morala sama napraviti. Vodila sam se primjerom učitelja koji predaju strane jezika, a s obzirom da nisam imala nikakav materijal zamolila sam učitelje neka mi pokažu svoje planove pa smo zajedno pokušali na neki način prilagoditi moj plan i uskladiti ga s kurikulumom. Nije bilo lako, trebalo je dosta vremena da se to uskladi i da to bude po pedagoškom standardu – rekla je Sklepić.

Uime Ministarstva znanosti i obrazovanja, konferenciji za medije na kojoj je predstavljen model C prisustvovao je Nandor Čapo, ravnatelj Uprave za nacionalne manjine koji je naglasio kako Osnovna škola Orehovica integraciju između romskih i neromskih učenika primjenjuje upravo na način na koji je i zamišljeno.

-Ono što je jedan od velikih izazova u organizaciji nastave je pronaći određeni adekvatni stručni kadar koji govori jezikom romske nacionalne manjine na tom određenom području. Mi na prvo mjesto stavljamo poznavanje jezika, a tek poslije toga, prema pravilniku, odgovarajuću vrstu obrazovanja – kazao je Čapo.

Upravo je to prema njegovim riječima dobra prilika za zapošljavanje mladih Roma koji se školuju i upisuju fakultete. Budući da stručnog kadra nedostaje, oni bi se nakon završetka fakulteta mogli aktivno uključiti u nastavu modela C.

-Brojevi učenika dobri su pokazatelji zainteresiranosti romske zajednice za proučavanjem i usavršavanjem svog jezika, kulture i povijesti i svega ostalog što je sadržaj ovog predmeta. Siguran sam da će se u sljedećim godinama broj povećavati. Imamo podatak da je uključeno ukupno u Međimurskoj županiji u sve tri škole 78 učenika pripadnika romske nacionalne manjine – zaključio je Čapo.

Pročelnica županijskog Upravnog odjela za civilno društvo i ljudska prava Maja Odrčić Mikulić rekla je kako Međimurska županija Osnovnu školu Orehovica uvijek rado ističe kao primjer dobre prakse u kontekstu obrazovanja Roma.

-Osim izvoženja redovne nastave, ova škola implementira gotovo sve mjere kojima se jačaju obrazovni kapaciteti romske djece. Uz produženi boravak, škola je dom i Centru igre, čime je postala središnje mjesto obrazovanja, a lokalnoj zajednici omogućeno je uključivanje u razne aktivnosti za gotovo sve dobne skupine – rekla je Odrčić Mikulić dodavši kako se uvođenjem ovog nastavnog predmeta dodatno stvaraju pozitivne promjene u razvoju klime različitosti.

Međimurska županija kao osnivač ove osnovne škole i ostalih 24 i nadalje će podržavati njihove programe, a posebno one u kojima sudjeluju djeca pripadnici romske nacionalne manjine, potvrdila je pročelnica županijskog Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i sport Nives Kolarić Strah.

Spomenimo i kako je Ministarstvo dosad izdalo 4 suglasnosti za provođenje modela C na jeziku i pismu romske nacionalne manjine, jednu u Jagodnjaku i tri u Međimurskoj županiji.

tklopotan / www.sjever.hr
09.11.2022.

Input your search keywords and press Enter.