Now Reading:
Kako su dronovi promijenili transportnu logistiku, ali i paradigmu logistike?
Full Article 3 minutes read

Kako su dronovi promijenili transportnu logistiku, ali i paradigmu logistike?

Razvoj Industrije 4.0 sa sobom donosi niz različitih tehnoloških i tehničkih inovacija. Neke od prijašnjih su poboljšane i dana im je nova svrha tj. mogućnost korištenja dok su se s druge strane pojavile neke nove.

Jedna od posebno značajnih tehnika, odnosno tehnologija su dronovi i mogućnosti koje dronovi nude. Intenzivni razvoj dronova započinje krajem 20. stoljeća i to primarno za vojne svrhe. Dronovi su se u tom kontekstu koristili za izviđanje i uz to povezane aktivnosti dok je kasnije njihova primjena prerasla u izvršenje borbenih zadaća na terenu.

Upotrebom dronova u civilne svrhe započinje nova era i stvaranje nove paradigme urbane transportne logistike. Dronovi su u tom kontekstu omogućili transport malih i srednjih pošiljaka na kratke udaljenosti čime se u znatnoj mjeri utječe na smanjenje zakrčenosti prometnica budući da se s prometnica miču dostavljači na biciklima i u automobilima. Osim toga, primjena dronova u urbanom transportu pošiljaka postaje iznimno atraktivna za organizacije koje su upravo pomoću primjene dronova izgradile svoju reputaciju.

U osnovi, dronovi za urbani transport pošiljaka temelje se na programiranju sustava drona da pomoću GPS koordinata dostavi paket na adresu na kojoj živi kupac, odnosno naručitelj. Nakon ispuštanja paketa koji je zaštićen i nalazi se u posebnom pakiranju, dron se vraća na mjesto s kojeg je krenuo i spreman je za novi ciklus dostave. Međutim, temeljni nedostatak ovakvog načina dostave u prvom redu je autonomija napajanja samog drona koja determinira daljinu i masu koju dron može prevoziti. S druge strane, s povećanom upotrebom dronova dolazi i do zakrčenja zračnog prostora što može značiti i povećanje rizika od sudara dvaju drona prilikom transporta.

Ako se fokus upotrebe dronova proširi na ostala područja, dronovi se danas upotrebljavaju i za dostavu medikamenata, odnosno krvi i krvnih pripravaka u zemljama koje nemaju razvijenu cestovnu prometnu infrastrukturu ili u slučajevima kada je potrebno obaviti brzu dostavu. S druge strane, osim za transport, a logistika je znatno širi pojam od transporta, dronovi se često upotrebljavaju i za izviđanje stanja na pojedinim dijelovima ceste, križanjima i raskrižjima. Upotreba dronova u tom kontekstu omogućuje brz i učinkovit pregled situacije kao i identificiranje eventualnih potreba za preusmjeravanjem prometnog toka, slanje hitnih službi na neko područje i sl. Ako se govori o primjeni dronova u vatrogastvu, razvijene su posebne verzije dronova koje omogućuju kratkotrajno prskanje vode na plamen.

Primjena dronova nije nova ni u poljoprivredi gdje se dronovi mogu upotrebljavati za prskanje usjeva, nadzor nad usjevom ili snimanje trenutnog stanja usjeva.

No, primjena dronova sa sobom donosi i potrebu za razvojem odgovornosti operatera koji upravlja dronom. Drugim riječima, upotreba drona regulirana je i dronom smije upravljati osoba koja je educirana za to i koja posjeduje dozvolu koja joj omogućuje podizanje drona.

Zaključno, dronovi nisu igračke i neodgovorna, neovlaštena i nestručna upotreba dronova može rezultirati štetom kako za drona ili drugu materijalnu imovinu tako i mogućim ozljedama i s obzirom na to neophodno je voditi računa o adekvatnom školovanju i svim uputama koje definira odgovorna služba i pripadajući propisi.

Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).

www.sjever.hr
24.11.2021.

Input your search keywords and press Enter.