Projektna nastava je oblik rada u kojoj potičemo radoznalost djece, učenje s razumijevanjem te iskustveno učenje u realnoj stvarnosti. Projekti oblici rada omogućuju učenicima da zadovolje potrebu za istraživanje, stvaranje, promišljanje, kreativno izražavanje, samostalno ili skupno učenje, predstavljanje, promicanje … Takav oblik rada prelazi okvire klasičnog oblika nastave. Ne želimo time reći da klasičan oblik rada nije dobar, nužan je, ali ako se nadopuni suvremenim oblicima rada, nastava je zanimljivija, a ishodi učenja su daleko bolji.
Kako je 2020. godina proglašena Godinom ljekovitog bilja i biljnog zdravstva, a 2021. Godinom čitanja, tijekom školske godine 2020./21., učenici 4. b razreda i učiteljica Marija Klasić u suradnji sa školskom knjižničarkom Suzanom Pracaić, krenuli su u realizaciju projekta od nazivom „Njezino veličanstvo kopriva“.
Iako četvrti razredi rade po ‘starom’ nastavnom planu i programu, kroz svoj projekt ostvarili smo odgojno-obrazovni ishode iz Prirode i društva (Učenik vrednuje važnost odgovornoga odnosa prema sebi, drugima i prirodi); Hrvatskog jezika (Učenik posjećuje kulturne događaje u prirodnom ili virtualnom svijetu; Učenik opisuje značenje popularno kulturnih tekstova; Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnog teksta) i Likovne kulture (Učenik objašnjava i u likovnom i vizualnom radu interpretira kako je oblikovanje vizualne okoline povezano s aktivnosti i namjenama koje se u njoj odviju). Kroz aktivnosti projekta ostvarene su gotovo sve međupredmetne teme.
Ciljevi projekta bili su:
- Učenici će upoznati ljekovita svojstva samonikle biljke.
- Učenici će se upoznati sa značajem koprive u ishrani (čaj, dodatak jelima), njenom učinku na poboljšanje zdravlja ljudi i njenoj primjeni za bolji rast i razvoj biljaka.
- Učenici će istražiti prošlost ljekarništva u svom gradu.
- Kopriva i literarni radovi.
- Kopriva i likovni radovi.
- Kopriva i praktični radovi (ubiranje koprive, sušenje biljke i priprema čaja).
- Zeleni doručak u školi.
- Knjižnica kao izvor informacija i razvoj digitalnih kompetencija (istraživanje i izrada kviza)
- Predstavljanje i promocija projekta povodom Dana škole.
Projekt možemo promatrati kroz 4 etape rada:
- Izrada plana projekta: priprema panoa s istaknutim ciljevima projekta, načinima i oblicima rada i vrijeme i mjesta izvođenja
- Realizacija projekta
- Prezentacija projekta (prostor škole, web stranica škole, mediji)
- Evaluacija projekta
Na prvom satu najave teme, učenici su sami trebali zaključiti zašto je dobro upoznati ljekovito bilje, što ćemo istraživanjem saznati te kojim oblicima rada i aktivnostima bi mogli ostvariti zadane ciljeve. Smatramo da je za učenje i istraživanje najvažnija motivacija djece. Tako je učiteljica Marija na vrlo zanimljiv način, zainteresirala učenike za biljku problemskim pitanjem „zašto kopriva peče“, a svaki netočan odgovor, kopriva je kaznila svojim blagim „haranjem“ po rukama učenika.
Tema iz Prirode i društva „Iz prošlosti domovine Hrvatske“ te svečano obilježavanje Dana škole uz obljetnicu smrti dr. Ljudevita Gaja (20. travnja), potaknula je učenike da istraže povijest ljekarništva u svome gradu. Tako je u suradnji sa školskom knjižnicom ostvaren posjet franjevačkom samostanu i crkvi Sv. Katarine, kako bi saznali o prvoj ljekarni koju su vodili braća franjevci u 18. st. Više informacija saznali smo od gvardijana samostana, p. Franje Tomašića i vodiča, g. Željka Pospiša, čovjeka širokog znanja, zaljubljenika u krapinsku povijest i kulturnu, pisanu baštinu. Također smo saznali da je otac Ljudevita Gaja – Ivan Gaj bio ekonom u franjevačkom samostanu i da je bio ljekarnik te je u vrtu oko svog doma, u Gajevoj ulici, uzgajao svakojako, ljekovito bilje. (http://www.os-ljudevit-gaj-kr.skole.hr/?news_hk=1&news_id=1779&mshow=1652#mod_news )
Gledanjem dokumentarnog filma te uporabom različitih izvora znanja, enciklopedija i edukativnih mrežnih stranica, učenici su upoznali dijelove biljke i njena nutritivna svojstva te saznali o ljekovitosti biljke i njenoj primjeni u prirodnoj medicini, kulinarstvu i povrtlarstvu. Tako su o koprivi izrađene mentalne mape, promidžbeni plakati, u skupnom radu pisale su se stvaralačke priče i na temelju njih osmišljavali stripove, nastajali su stvarni opisi biljke i osvrti na posjete izvan škole, izračunavali su se zadaci iz matematike čiji rezultati su dovodili do rješenja. Radove možete vidjeti na poveznicima: https://read.bookcreator.com/ptViIPLkzGd9nmweucpq3y1LLNW2/Ypznjg-7TASqujYSNxr3CQ https://read.bookcreator.com/ptViIPLkzGd9nmweucpq3y1LLNW2/ogcYAlWYR8WoOnUVGD014w
Učenici su, naravno, najviše uživali u ubiranju same koprive. Motivirala ih je lektira Družbe Pere Kvržice pa su učenici morali pokazati hrabrost i odvažnost u ubiranju koprive te razvijati vještinu sušenja biljke. Boravak na svježem zraku, i to još u društvu s prijateljima iz razreda, pretvorio je taj zadatak u zadovoljstvo.
Kako bi razvijali poduzetnički duh i ostvarili teme održivog razvoja, učenici su u tjednu obilježavanja Dana škole osmislili „Gajevu ljekarnu“,na kojoj su prezentirali dio rezultata projekta: plakate, stripove, mentalne mape, literarne i druge kreativne radove.
Kao sastavni dio manifestacije Noć knjige 2021. bio je raspisan, u suradnji s Hrvatskom udrugom školskih knjižničara, nagradni natječaj Ljekovita lektira, što nam se idealno uklopilo u projekt pa smo radove koji zadovoljavaju uvjetima prijavili na taj natječaj. Na naše veliko zadovoljstvo i ponos, rad Intervju s Knjiguškom osvojio je 1. mjesto u kategoriji 1. – 4. razreda (http://www.husk.hr/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/Intervju-s-Knjigu%C5%A1kom.pdf).
Druga aktivnost kojom smo se uključili u obilježavanje manifestacije Noć knjige, bila je izrada kviza o ljekovitosti bilja i ljekovitosti čitanja. Pitanja i odgovore vezane uz ljekovito bilje osmislili su učenici uključeni u ekološku skupinu, a školska knjižničarka Suzana im je pomogla u izradi kviza u Google web-alatu. Kviz je bio osmišljen, ne samo za učenike i učitelje naše škole, nego i širu zajednicu (tko želi):
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSemSvFYVOMzwc3Q5PfiFyalOQLbeicTgWoGWa6yolEa6ptmLA/viewform
Na dan obilježavanja planete Zemlje, 22. travnja, učenici su posebno obradovali učenike i učiteljice škole tako što su im poklonili posušenu koprivu za čaj, iz vlastite proizvodnje te na taj način promovirali zdravi, prirodni čaj. Najveći kulinarski doživljaj bio je tzv. „zeleni doručak“ u školi: palačinke, lepinje i čaj od koprive.
Na kraju projekta, učenici su riješili evaluacijski listić u digitalnom obliku te na taj način vrednovali ostvaren projekt. Odgovorilo je 23 sudionika, a rezultati evaluacije su sljedeći:
Aktivnosti koje su provedene, velik broj učenika je vrednovao ocjenom izvrstan (5): posjet franjevačkom samostanu (njih 21), izrada umnih mapa i plakata (19), ubiranje i sušenje koprive (18), zeleni doručak (19), a najviše im se svidjelo darivanje čaja učiteljicama i učenicima (22).
Koliko je projekt pridonio razvoju sljedećih kompetencija, velik broj učenika je ocijenio vrlo uspješno: samostalno stjecanje znanja (njih 19), ekološka svijest (20), zaštita i očuvanje zdravlja (19), kreativnost, stvaralaštvo (19), timski rad (19), digitalne vještine(korištenje interneta i aplikacija) (19), poduzetništvo (16) i socijalni i osobni razvoj (18).
Na pitanje koju bi aktivnost još dodali ovom projektu, mnogi odgovori vezani su uz odlazak u prirodu i branje ili sađenje koprive te:
„Dodao bih da pokušamo odnijeti čaj od koprive u bolnicu i podijeliti bolesnima!“
„Da naučimo sami raditi neko jelo od koprive.“
„Izrada sapuna za ruke od koprive.“
„Odlazak u prirodu na piknik, a kasnije branje koprive.“
Posebno veliko zadovoljstvo ističemo obje, što su učenici prepoznali korisnom suradnju s knjižnicom (100%) te svi dali ocjenu izvrstan cjelokupnom projektu (100%).
Lijepo iznenađenje priredila je knjižničarka Suzana koja je za uspomenu na projekt izradila te svakom učeniku i sudioniku projekta uručila pohvalnicu odnosno zahvalnicu.
Stoga možemo zaključiti da je suradnja s knjižnicom uspjela, da smo ostvarili zacrtane ishode i da je ovaj projekt doprinio sljedećem:
- Učenici će češće konzumirati domaći čaj umjesto kupovnih napitaka.
- Učenici će znati objasniti zašto konzumiranje koprive utječe na zdravlje ljudi i biljaka.
- Učenici su se izražavali na temu koprive razvijajući kreativne literarne, likovne i digitalne sposobnosti.
- Učenici su organizirali izložbu na kojoj su promovirali svoje proizvode učenicima, djelatnicima škole i roditeljima.
- Učenici su svojim primjerom širili ekološku svijest zajednice.
Projektnu nastavu nije lako provesti, jer je potrebna dobra organizacija rada i planiranje aktivnosti, kvalitetno uklapanje u satnicu i raspored, dobra suradnja sa stručnim suradnicima i lokalnom zajednicom. Treba voditi brigu o drugim obvezama učenika, prilagoditi sadržaje predznanju učenika s poticanjem na usvajanje novih vrijednosti, da ne bi previše opteretili učenike, jer bi tako dobili neželjeni efekt. Ali iz svega gore navedenog, prikazanog i potvrđenog, projektna nastava donosi puno više dobroga učenicima i učiteljicama u „školi za život“, na njihovom osobnom razvoju i usavršavanju.
Tekst napisale:
Marija Klasić, učitelj savjetnik
Suzana Pracaić, školski knjižničar savjetnik
www.sjever.hr
15.05.2021.