Now Reading:
NJEZINO VELIČANSTVO KOPRIVA Projekt 4. b razreda Osnovne škole ”Ljudevit Gaj” Krapina!
Full Article 7 minutes read

NJEZINO VELIČANSTVO KOPRIVA Projekt 4. b razreda Osnovne škole ”Ljudevit Gaj” Krapina!

Projektna nastava je oblik rada u kojoj potičemo radoznalost djece, učenje s razumijevanjem te iskustveno učenje u realnoj stvarnosti. Projekti oblici rada omogućuju učenicima da zadovolje potrebu za istraživanje, stvaranje, promišljanje, kreativno izražavanje, samostalno ili skupno učenje, predstavljanje, promicanje … Takav oblik rada prelazi okvire klasičnog oblika nastave. Ne želimo time reći da klasičan oblik rada nije dobar, nužan je, ali ako se nadopuni suvremenim oblicima rada, nastava je zanimljivija, a ishodi učenja su daleko bolji.

Kako je 2020. godina proglašena Godinom ljekovitog bilja i biljnog zdravstva, a 2021. Godinom čitanja, tijekom školske godine 2020./21., učenici 4. b razreda i učiteljica Marija Klasić u suradnji sa školskom knjižničarkom Suzanom Pracaić, krenuli su u realizaciju projekta od nazivom „Njezino veličanstvo kopriva“.

Iako četvrti razredi rade po ‘starom’ nastavnom planu i programu, kroz svoj projekt ostvarili smo odgojno-obrazovni ishode iz Prirode i društva (Učenik vrednuje važnost odgovornoga odnosa prema sebi, drugima i prirodi); Hrvatskog jezika (Učenik posjećuje kulturne događaje u prirodnom ili virtualnom svijetu; Učenik opisuje značenje popularno kulturnih tekstova; Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnog teksta) i Likovne kulture (Učenik objašnjava i u likovnom i vizualnom radu interpretira kako je oblikovanje vizualne okoline povezano s aktivnosti i namjenama koje se u njoj odviju). Kroz aktivnosti projekta ostvarene su gotovo sve međupredmetne teme.

Ciljevi projekta bili su:

  • Učenici će upoznati ljekovita svojstva samonikle biljke.
  • Učenici će se upoznati sa značajem koprive u ishrani (čaj, dodatak jelima), njenom učinku na poboljšanje zdravlja ljudi i njenoj primjeni za bolji rast i razvoj biljaka.
  • Učenici će istražiti prošlost ljekarništva u svom gradu.
  • Kopriva i literarni radovi.
  • Kopriva i likovni radovi.
  • Kopriva i praktični radovi (ubiranje koprive, sušenje biljke i priprema čaja).
  • Zeleni doručak u školi.
  • Knjižnica kao izvor informacija i razvoj digitalnih kompetencija (istraživanje i izrada kviza)
  • Predstavljanje i promocija projekta povodom Dana škole.

Projekt možemo promatrati kroz 4 etape rada:

  1. Izrada plana projekta: priprema panoa s istaknutim ciljevima projekta, načinima i oblicima rada i vrijeme i mjesta izvođenja
  1. Realizacija projekta
  2. Prezentacija projekta (prostor škole, web stranica škole, mediji)
  3. Evaluacija projekta

Na prvom satu najave teme, učenici su sami trebali zaključiti zašto je dobro upoznati ljekovito bilje, što ćemo istraživanjem saznati te kojim oblicima rada i aktivnostima bi mogli ostvariti zadane ciljeve. Smatramo da je za učenje i istraživanje najvažnija motivacija djece. Tako je učiteljica Marija na vrlo zanimljiv način, zainteresirala učenike za biljku problemskim pitanjem „zašto kopriva peče“, a svaki netočan odgovor, kopriva je kaznila svojim blagim „haranjem“ po rukama učenika.

Tema iz Prirode i društva „Iz prošlosti domovine Hrvatske“ te svečano obilježavanje Dana škole uz obljetnicu smrti dr. Ljudevita Gaja (20. travnja), potaknula je učenike da istraže povijest ljekarništva u svome gradu. Tako je u suradnji sa školskom knjižnicom ostvaren posjet franjevačkom samostanu i crkvi Sv. Katarine, kako bi saznali o prvoj ljekarni koju su vodili braća franjevci u 18. st. Više informacija saznali smo od gvardijana samostana, p. Franje Tomašića i vodiča, g. Željka Pospiša, čovjeka širokog znanja, zaljubljenika u krapinsku povijest i kulturnu, pisanu baštinu. Također smo saznali da je otac Ljudevita Gaja – Ivan Gaj bio ekonom u franjevačkom samostanu i da je bio ljekarnik te je u vrtu oko svog doma, u Gajevoj ulici, uzgajao svakojako, ljekovito bilje. (http://www.os-ljudevit-gaj-kr.skole.hr/?news_hk=1&news_id=1779&mshow=1652#mod_news )

Gledanjem dokumentarnog filma te uporabom različitih izvora znanja, enciklopedija i edukativnih mrežnih stranica, učenici su upoznali dijelove biljke i njena nutritivna svojstva te saznali o ljekovitosti biljke i njenoj primjeni u prirodnoj medicini, kulinarstvu i povrtlarstvu. Tako su o koprivi izrađene mentalne mape, promidžbeni plakati, u skupnom radu pisale su se stvaralačke priče i na temelju njih osmišljavali stripove, nastajali su stvarni opisi biljke i osvrti na posjete izvan škole, izračunavali su se zadaci iz matematike čiji rezultati su dovodili do rješenja. Radove možete vidjeti na poveznicima: https://read.bookcreator.com/ptViIPLkzGd9nmweucpq3y1LLNW2/Ypznjg-7TASqujYSNxr3CQ https://read.bookcreator.com/ptViIPLkzGd9nmweucpq3y1LLNW2/ogcYAlWYR8WoOnUVGD014w

Učenici su, naravno, najviše uživali u ubiranju same koprive. Motivirala ih je lektira Družbe Pere Kvržice pa su učenici morali pokazati hrabrost i odvažnost u ubiranju koprive te razvijati vještinu sušenja biljke. Boravak na svježem zraku, i to još u društvu s prijateljima iz razreda, pretvorio je taj zadatak u zadovoljstvo.

Kako bi razvijali poduzetnički duh i ostvarili teme održivog razvoja, učenici su u tjednu obilježavanja Dana škole osmislili „Gajevu ljekarnu“,na kojoj su prezentirali dio rezultata projekta: plakate, stripove, mentalne mape, literarne i druge kreativne radove.

Kao sastavni dio manifestacije Noć knjige 2021. bio je raspisan, u suradnji s Hrvatskom udrugom školskih knjižničara, nagradni natječaj Ljekovita lektira, što nam se idealno uklopilo u projekt pa smo radove koji zadovoljavaju uvjetima prijavili na taj natječaj. Na naše veliko zadovoljstvo i ponos, rad Intervju s Knjiguškom osvojio je 1. mjesto u kategoriji 1. – 4. razreda (http://www.husk.hr/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/Intervju-s-Knjigu%C5%A1kom.pdf).

Druga aktivnost kojom smo se uključili u obilježavanje manifestacije Noć knjige, bila je izrada kviza o ljekovitosti bilja i ljekovitosti čitanja. Pitanja i odgovore vezane uz ljekovito bilje osmislili su učenici uključeni u ekološku skupinu, a školska knjižničarka Suzana im je pomogla u izradi kviza u Google web-alatu. Kviz je bio osmišljen, ne samo za učenike i učitelje naše škole, nego i širu zajednicu (tko želi):

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSemSvFYVOMzwc3Q5PfiFyalOQLbeicTgWoGWa6yolEa6ptmLA/viewform

Na dan obilježavanja planete Zemlje, 22. travnja, učenici su posebno obradovali učenike i učiteljice škole tako što su im poklonili posušenu koprivu za čaj, iz vlastite proizvodnje te na taj način promovirali zdravi, prirodni čaj. Najveći kulinarski doživljaj bio je tzv. „zeleni doručak“ u školi: palačinke, lepinje i čaj od koprive.

Na kraju projekta, učenici su riješili evaluacijski listić u digitalnom obliku te na taj način vrednovali ostvaren projekt. Odgovorilo je 23 sudionika, a rezultati evaluacije su sljedeći:
Aktivnosti koje su provedene, velik broj učenika je vrednovao ocjenom izvrstan (5): posjet franjevačkom samostanu (njih 21), izrada umnih mapa i plakata (19), ubiranje i sušenje koprive (18), zeleni doručak (19), a najviše im se svidjelo darivanje čaja učiteljicama i učenicima (22).
Koliko je projekt pridonio razvoju sljedećih kompetencija, velik broj učenika je ocijenio vrlo uspješno: samostalno stjecanje znanja (njih 19), ekološka svijest (20), zaštita i očuvanje zdravlja (19), kreativnost, stvaralaštvo (19), timski rad (19), digitalne vještine(korištenje interneta i aplikacija) (19), poduzetništvo (16) i socijalni i osobni razvoj (18).
Na pitanje koju bi aktivnost još dodali ovom projektu, mnogi odgovori vezani su uz odlazak u prirodu i branje ili sađenje koprive te:
„Dodao bih da pokušamo odnijeti čaj od koprive u bolnicu i podijeliti bolesnima!“
„Da naučimo sami raditi neko jelo od koprive.“
„Izrada sapuna za ruke od koprive.“
„Odlazak u prirodu na piknik, a kasnije branje koprive.“

Posebno veliko zadovoljstvo ističemo obje, što su učenici prepoznali korisnom suradnju s knjižnicom (100%) te svi dali ocjenu izvrstan cjelokupnom projektu (100%).

Lijepo iznenađenje priredila je knjižničarka Suzana koja je za uspomenu na projekt izradila te svakom učeniku i sudioniku projekta uručila pohvalnicu odnosno zahvalnicu.

Stoga možemo zaključiti da je suradnja s knjižnicom uspjela, da smo ostvarili zacrtane ishode i da je ovaj projekt doprinio sljedećem:

  • Učenici će češće konzumirati domaći čaj umjesto kupovnih napitaka.
  • Učenici će znati objasniti zašto konzumiranje koprive utječe na zdravlje ljudi i biljaka.
  • Učenici su se izražavali na temu koprive razvijajući kreativne literarne, likovne i digitalne sposobnosti.
  • Učenici su organizirali izložbu na kojoj su promovirali svoje proizvode učenicima, djelatnicima škole i roditeljima.
  • Učenici su svojim primjerom širili ekološku svijest zajednice.

Projektnu nastavu nije lako provesti, jer je potrebna dobra organizacija rada i planiranje aktivnosti, kvalitetno uklapanje u satnicu i raspored, dobra suradnja sa stručnim suradnicima i lokalnom zajednicom. Treba voditi brigu o drugim obvezama učenika, prilagoditi sadržaje predznanju učenika s poticanjem na usvajanje novih vrijednosti, da ne bi previše opteretili učenike, jer bi tako dobili neželjeni efekt. Ali iz svega gore navedenog, prikazanog i potvrđenog, projektna nastava donosi puno više dobroga učenicima i učiteljicama u „školi za život“, na njihovom osobnom razvoju i usavršavanju.

Tekst napisale:

Marija Klasić, učitelj savjetnik

Suzana Pracaić, školski knjižničar savjetnik

www.sjever.hr
15.05.2021.

Input your search keywords and press Enter.