Now Reading:
Inovativnost, kreativnost i specijalizacija: Srednja škola Zabok postaje Regionalni centar kompetentnosti u turizmu i ugostiteljstvu
Full Article 6 minutes read

Inovativnost, kreativnost i specijalizacija: Srednja škola Zabok postaje Regionalni centar kompetentnosti u turizmu i ugostiteljstvu

Srednja škola Zabok proglašena je „Regionalnim centrom kompetentnosti” i jedna je od šest škola tog statusa, u sektoru turizma i ugostiteljstva u Hrvatskoj. Ova škola niže rezultate što se tiče znanja, a to potkrepljuje drugo mjesto u sektoru turizma i ugostiteljstva na razini Hrvatske.

Za voditelja ovog inovativnog i vrijednog projekta izabran je Andrej Ivankov koji je zbog ovog posla napustio Dansku gdje je živio i radio posljednjih godina što mu je donijelo ogroman opseg iskustva, drugačijeg razmišljanja i novih ideja. Primjera radi, Danska konstantno provodi analize i unapređuje kurikulume, radi se na inovativnosti kroz više modela, a radi se i na konstantnom učenju. Uči se najviše kroz praksu, sustav edukacije je konstruktivno posložen kako bi oblikovao mlade ljude i zadovoljio buduće poslodavce.

Andrej kontinuirano radi na sebi, cijeni znanje i organiziranost, spreman je, rekli bismo na sve, a s nama je podijelio cijelu priču o radu na ovom projektu kako bi škola postala bogatija u smislu edukacije, kreativnosti, originalnosti i odličnosti.

– Trenutno se provode dva EU projekta – „Regionalni centar Zabok” i „Regionalni centar kompetentnosti u turizmu i ugostiteljstvu Zabok” što je zapravo puno ime onoga što je škola i je – započeo je Ivankov i objasnio pojedinosti:

– Projektu Regionalni centar kompetentnosti u turizmu i ugostiteljstvu procijenjena vrijednost iznosi 35 milijuna kuna, a sufinancira se iz Europskog fonda za regionalni razvoj koji pokriva 30 milijuna kuna, a 5 milijuna kuna financira Krapinsko – zagorska županija. Projekt pokriva rekonstrukciju postojeće zgrade i nadogradnju novih elemenata na nju što nazivamo „hard element”. Drugi dio priče, ReCeZa je takozvani „soft element”, što podrazumijeva opremanje zgrade i dizanje kvalitete profesora kroz edukacije, sa svrhom učenja polaznika škole na inovativan i kreativan način. Ovaj je projekt vrijedan 66 milijuna kuna i u potpunosti je financiran iz Europskog socijalnog fonda.

Škola će kroz projekte dobiti smještajni objekt – akademis, s jedanaest soba za vanjske goste i ugostiteljski objekt. Vrlo važan element je konstrukcija restorana koji će raditi obroke za vanjske goste, a djeci pružiti mogućnost rada u restoranu. Predviđeno je nekoliko kabineta različitih namjena za učenje s namjerom edukacije i obrazovanja odraslih osoba, obzirom da taj element ovoj školi, a složiti ćemo se i mnogim drugima, nedostaje. U sklopu škole razvijat će se i poduzetnički hub koji će okupljati lokalne i regionalne OPG-ovce, uz dodatnu turističku agenciju.

Ovih pet elemenata je samoodrživo. Na primjer: smještajni objekt donosi novac da se pokrije plaća voditelja recepcije, samim time Županija, odnosno regija, dobiva više. Iako je Krapinsko – zagorska županija jedna od financijera i ulaže u ovaj projekt, od njega će benefite imati i Varaždinska županija, Međimurska, Bjelovarsko – bilogorska i Zagrebačka županija, pa čak i Grad Zagreb.

Projekt je u fazi analiziranja tržišta rada, iz čega se razvija ponuda zanimanja i edukacija odraslih osoba, rješavanje pitanja, odnosno odabira najbolje osobe za edukaciju kao i odabira načina edukacije.

– Ljepota ovog projekta je u sintagmi: „Meni će ovo trebati u određenom periodu, odnosno meni to treba sada”, a ne da netko kaže „Mi smo to trebali jučer, danas to više ne trebamo.” U početku će edukacije provoditi profesori, a kasnije će se otvoriti suradnja s profesionalcima koji to rade u drugim objektima. Zašto? Da oni prenose svoje znanje, da ne krećemo od apsolutne nule. To je „soft” komponenta – educiranje naših nastavnika – objašnjava Ivankov i dodaje da u cijeloj priči zapravo postoji problem:

Cilj i vizija projekta je dobiti zgradu koja će idućih 20, 30 godina funkcionirati s minimalnim ulaganjima. Na tu se viziju nadograđuje stjecanje znanja koje doprinosi mogućnosti zapošljavanja nakon srednjoškolskog obrazovanja. To bismo nazvali „up to date” vještine. Kako se to postiže? Postiže se upravo tako da se provede analiza tržišta, da se napravi evaluacija, da se ocijeni što funkcionira sada. Postoji puno metoda koje kada bi sada netko primijenio, digla bi se kvaliteta obrazovanja, ali mi imamo određene kurikulume koje moramo slijediti, a koji su vrlo zahtjevni u smislu obrađivanja nekih elemenata jer… oni su u kurikulumu. Ako želite napraviti potez van kurikuluma, odnosno nadograditi znanje, djeca će biti preopterećena. Ideja ovog projekta je da se napravi kurikulum koji je malo fleksibilniji i lakši za djecu.

Andrej kaže kako je ovaj projekt još uvijek preapstraktan za učenike koji bi trebali shvatiti kako je praksa uvod u njihovo zanimanje. Napominje kako tranzicija iz škole na praksu, pa s prakse na posao mora biti izvedena na što je moguće bezbolniji i ne vidljiviji način.

Mi na učenike želimo prenijeti ono što njihovo zanimanje je i što sve ono sadržava te koje su mogućnosti određenog zanimanja. To je i dalje srednja škola, pa iako smo postali Centar za ugostiteljstvo i turizam, mi i dalje trebamo menadžere i ekonomiste. Dobiti ćemo i nova zanimanja kao što su pomoćni ugostitelj, tehničar za ugostiteljstvo, organizator poslovanja u turističkoj destinaciji, organizator poslovanja u ugostiteljstvu sa svrhom pokrivanja svih aspekata poslovanja, te stjecanja ekstra znanja i alata. U prioritetu nam je da učenik stekne sve kvalifikacije za određeno zanimanje.

Ideja je da ovakvi centri u suradnji s drugim školama rade na razvijanju novih kurikuluma, odnosno da se radi konstantnoj edukaciji, kvalitetnijem radu.

Biti bolji, inovativniji, specijaliziraniji, kreativniji, imati bolji ljudski kadar na području županije, regije, države – ciljevi su projekta.

– Stavljam naglasak na kvalitetan kadar. Škola ga posjeduje i sada, ali nedostaje inovacije i kreativnosti, a to želimo povezati s cjeloživotnom edukacijom – kaže Ivankov i daje primjer:

– Vi ste kuhar i dođete na edukaciju kako kuhati nacionalna jela, dakle uža specijalizacija. Ako ti postaneš vrhunski u svom poslu imaš mogućnost zaposliti se u restoranu s Michelinovom zvjezdicom, ali tamo ne možeš raditi ako raditi ne znaš. Poruka je: Ima neki put koji je dostižan. Ljudi koji izađu iz škole moraju biti spremni za tržište rada i spremni na prilagodbu – rekao je Ivankov i za kraj postavio pitanje, dao na njega odgovor i uputio snažnu poruku:

Što je inovativnost? Imate okvir i unutar okvira radite maksimalno koliko možete, ali okvir nije malih dimenzija.

Prvo pitanje koje poprima drugačiji podtekst kod prezentacije nove ideje trebalo bi biti:

Zašto ne? Potrebno nam je poticanje kreativnosti i micanje iz rutine, pa onda odmaranje mozga da bismo ga ponovno mogli opteretiti. “Oblikovanje” učenika u školi treba doprinijeti tome da on cijeli život uči. Ljudi to moraju shvatiti. Vrlo je važna i podrška okoline, pod tim mislim na podršku roditelja i poslodavaca koja doprinosi razvoju pojedinca, njegovom napretku i prenošenju njegova znanja na druge.

Za kraj postavljamo pitanje: U kojoj nam je količini potrebna rekonstrukcija obrazovanja?

mčaržavec / www.sjever.hr
06.04.2021.

Input your search keywords and press Enter.